Länk till fosterstorlek!?
Hej tjejer.
I någon tråd som handlade om fostrets storlek i olika veckor var det någon som lade in en länk till en sida med en tabell från vecka 4 till 16 eller nåt sånt!
Snälla skulle vilja ha den länken igen!
Hej tjejer.
I någon tråd som handlade om fostrets storlek i olika veckor var det någon som lade in en länk till en sida med en tabell från vecka 4 till 16 eller nåt sånt!
Snälla skulle vilja ha den länken igen!
på denna länken så kan du följa storleken för varje vecka
www.9manader.nu/
Tänk på att visa sidor har olika mått för fostrets storlek beroende på om måttet visar från huvud till rumpa eller fulllängd.
Kan det vara den här länken, denna anger CRL, måttet från nacken till rumpan.
www.ob-ultrasound.net/crl.html
Jag är i v. 12 (11+5), jag var på VUL igår och fick se bebisen som då var 38mm CRL. Det är ju mindre än vad som visas på båda dessa länkar, men helt normalt enl. läkaren. Måtten i v. 12 (11+x) ska vara mellan 36 och 40 mm enligt honom. Så isåfall så stämmer ju inte dessa sidor.
"ett barn blir till" L. Nilsson 2003
v. 5 4 mm
v. 6 7 mm
v. 7 5 -10 mm CRL
v. 8 12 mm
v. 10 23-30 mm CRL
"Vänta barn" Folkhälsoinstitutet inte CRL-mått
v. 8 4 cm
v. 12 9 cm
Lotta73
Var är resten av listan? Jag skulle vilja se från v. 15 och framåt
Tack för alla länkar, det var länken som Lotta73 skickat, som jag var ute efter.
9manader.nu var helt bedrövlig tycker jag. På vecka 4 står det att fostret tar näring genom livmodern. Grymt fel.
Tack alla!
Efter lite surfade på webben så kom jag fram till detta:
Det verkar som att vid CRL så mäter de från nacken fram till magen. Medans vanlig mätning är från huvudtopp till till rumpa. Det är kanske därför måttabellerna blivit så olika. Nån som vet?
www.obgyn.ufl.edu/ultrasound/MedinfoVersion/sec4/4_5.html
Diana
vet ju inte vart du läste
"Vecka 4
Fostret är nu ca 2 mm.
16:e dagen efter befruktningen kan embryot sägas bestå av tre lager:
Endoderm, som kommer att bilda lungor, tunga, urinblåsa och tarmar
Mesoderm, som kommer att bilda muskler, ben, lymfvävnader, blodceller, hjärta, lungor njurar och könsorgan
Ektoderm, som kommer att bilda hud, naglar, hår, ögonlinser, delar av örat, näsan, mun, tandanlag, centralt och perifert nervsystem
17-19:e dagen är embryot päronformat med huvudet i den bredaste änden. Ectodermen har tjocknat och bildat grunden för nervsystemet. Blodkroppar bildas och börjar forma blodbanorna i embryot.
20 dagar efter befruktningen liknar embryot mer en skosula med huvudet i den breda änden och en liten midja på mitten. Det lilla rörformade hjärtat börjar slå.
Ryggmärgen som hittills legat blottad kommer nu att stängas in.
Anlagen till armar och ben bildas. "
www.9manader.nu/
Det var visst t.o.m vecka 3
*Embryot börjar ta emot näring genom moderkakan.
(sista punkten)
Hänvisar till "ett barn blir til" L.Nilsson 2003:96
"Moderkakan är mycket större än embryot än så länge, vilket garanterar en god näringstillförsel under denna kritiska period av utvecklingen. ... dag 28"
"Efter implantationen breder moderkakascellerna ut sig över en allt större yta av livmoderns vägg. m,en de växer också ner på djupet och tar kontakt med den blivande mammans blodcirkulation för att det snabbt växande embryot skall få säkrad tillgång till näring och syre. Moderkakan växer i takt med embryot och att den fungerar fullt ut är oerhört betydelsefullt under hela graviditeten" (Nilsson 2003:102)
Tza Tze
CRL(Crown-rump-length) måttet skall vara från hjässa till rumpa, övriga mått brukar vara fullängd hjässa till fot.
Knytets mamma
Okidok