Bilkudde? Snabba svar tack
Vid vilken ålder/kg är det barn får sitta på bilkudde??
Och vid vilken ålder är det dom inte behöver sitta på någon kudde alls??
Vid vilken ålder/kg är det barn får sitta på bilkudde??
Och vid vilken ålder är det dom inte behöver sitta på någon kudde alls??
Från fyra-fen tror jag det är....
fem ska det ju stå
Över 135 cm långa ska de vara för att slippa bilkudde, enligt en lag från november, innan dess hade de åldersgräns, men sedan var det något smartskaft som kom på att alla 8-åringar inte är lika långa...
Men gå in på vägverkets hemsida, där får du mer svar
jag kanske har fel, men man har väl bilkudden för att bältet ska sitta rätt? (för barn är ju mycket kortare än oss och då hamnar ju bältet annars på halsen) Så när de kan sluta med det är väl olika tror jag.
Så här stod det på www.vagverket.se under rubriken barn och ungdomar:
Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Det anger nya regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.
Bakåtvänt är bäst
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.
Alltså kan båda mina barn sitta på kudde?
Barn 1 är 6år och 122cm
Barn 2 är 4år och 104cm
Eller man måste ha en annan bilstol till den lilla?? Jag har inte själv körkort och åker aldrig bil nästan. Har nog inte åkt sen dom var små
??