• Emke

Precis testat + och möjlighet att sjukskriva sig?

Hej!

jag plussade i måndags men har inte testdag förrän nu på måndag så jag har inte ringt och meddelat kliniken ännu. Saken är den att de senaste dagarna, och extremt mycket idag, har jag haft sån himla värk till och från, mycket hugg och drag i tjejmagen.

1. Fler som har det? Ska det vara så tror ni?

2. Är så förbaskat rädd att få missfall!!! Jag jobbar som lärare och har det så j-la stressigt hela dagarna. Världens tajtaste schema och högstadieelever som det ska "jagas" och gastas på. Springer fram och tillbaka i världens längsta korridor (håller till i två klassrum som ligger på varsin sida av skolan) och på övervåningar så hela tiden upp och ner för trappor, iväg och kopiera när någon saknar något etc. Det är dessutom stor inre stress som blir, särskilt när man hela tiden har ångest över att man stressar. Har också hand om flera flyktingbarn där det pågår möten med sociala etc. Saker som gör att man grips med och har svårt att koncentrera sig på att slappna av och tänka på graviditeten som jag vill. Samtidigt som jag vill jobba känner jag att det inte går att kombinea. Skulle vilja vara sjukskriven någon vecka nu i början. Någon som varit med om något liknande? Tror ni en läkare skulle kunna göra något eller skulle de bara skratta?

*tacksam för era tankar*

• Svar på tråden Precis testat + och möjlighet att sjukskriva sig?
  • Emke

Om man ska prata med en läkare är det då sin husläkare eller på den kliniken man går???

• Fröken N

Du kan ju sjukskriva dig själv i 5 dagar....Börja med det så kan du känna efter sen och prata med din läkare på kliniken
    Grattis till plusset

• 74Äpplet

Var snäll mot dig själv.
    Sjukskriv dej.

Grattis!

• Lejonelle

Men du har ju precis blivit gravid. Tror faktiskt inte att jobbet är någon fara nu, men längre fram när du börjar bli tung kan det blir värre. Skall jag vara ärlig tror jag inte du vill vara hemma hela graviditeten heller, vilket ju är alternativet om du tror att det spelar roll redan nu.

• Emke

Lejonelle: Tror på sätt och vis att det spelar större roll nu just för att det är i början, risken för misfall är stor och man "känner inte" vad som är för mycket jobb. När man är höggravid reagerar säkert kroppen och säger till vad som känns ok och inte men det gör den ju inte nu...det var så jag tänkte iaf men det kanske är fel.

Jag har dessutom två flygresor inbokade, en om en månad: klassresa med år 9 och en om två månader: personalresa. Skulle kanske stryka de iaf, dels för att slippa oron för att något ska hända och dels för att få långhelgerna lediga hemma med en god bok...

Det känns riktigt jobbigt att inte rektorerna vet, jag har aldrig varit sjuk förr och nu borta en massa dagar på sista tiden, men har inget förtroende för dem så vill inte berätta ännu heller...

• 0Smurfis0

Emke: Förstår precis hur du känner! Känner samma sak att jag helst vill sjukskriva mig i alla fall till dom riskfyllda månaderna är över, och man slipper vara rädd att överjobba, med tunga lyft, vara rädd att någon kommer och ber en bära något tungt, känna det som att man smiter undan jobb (folk på mitt jobb vet ej min ivf-resa+grav). Allt skulle bara vara lugnt och skönt om man kunde ta det lugnt hemma i stället för att vara nervös och orolig påjobbet hela dagarna.

..::**~Nu SKA vi bli föräldrar~**::..
  • Tagetes66

Min klinik sjukskrev mig direkt första veckan, p.g.a. min oro och tidigare mf (+ otal misslyckade IVF). Enligt vissa läror så kan det hjälpa att ta det JÄTTElugnt, även om man inte direkt skall ligga till sängs. Hur som helst så ville jag göra ALLT denna gång. Tyvärr hjälpte det inte, mf på gång igen och nu är jag sjukskriven fram till nästa helg.

• Emke

Tagetes66: ojjj.... Läste din presentation, hoppas iaf att det inte blir något MF denna gång!

• Kängu

Tagetes66. Läste din historia. Håller mina tummar. (Du hade ingen gästbok).

• Lejonelle

Jag vet att risken för missfall är störst i början, men då har det väl främst att göra med att fostret inte är livsduglig. Jag kan ha fel, men jag kände inte behov av att ta det superlugnt i början av den anledningen. Jag kan dock förstå att man blir mer och mer försiktig om man haft många MF och/eller har svårt att bli gravid som t ex Tagetes66. Annars tror jag faktiskt inte du behöver oroa dig så mycket.

Jag försöker bara ta udden av den jätte oro som väldigt många känner för missfall. Självklart var även jag orolig, men så sa en läkare till mig att den vanligaste anledningen till mf är grava missbildningar och det gjorde livet mycket lättare för mig i alla fall, så jag hoppas att det kanske kan hjälpa någon annan oxå. Alla vill ju att barnet skall vara friskt när det föds.

En annan tanke. Visst är risken störst i början, men det kan ju hända senare oxå. Då tänker jag att det är bättre att försöka dämpa sin oro från start, annars får man 9 väldigt jobbiga månader.

Svar på tråden Precis testat + och möjlighet att sjukskriva sig?