• Flisis

Ögoninflamation

Stora tjejen har åkt på ögoninflamation. Vilket tydligen ska vara otroligt smittsamt. vad ska jag göra för att lindra och för att lilla syster på 6 mån och vi ska få det? Hur smittar det? Genom saker som hon har tagit i eller bara om hon tagit i ögat och sen i kontakt med våra ögon/ansikten?

Kan jag få medicin direkt eller vill de att man väntar några dagar?

• Svar på tråden Ögoninflamation
  • tingel

Ta en bomullsrondell, blöt med ljummet vatten. Torka utifrån ögat inmot näsan. Viktigt är att använda en tuss för varje öga. Tvätta dina händer efter. Rengör ofta!

Jag brukar säga till barnen att inte vara i ansiktet på lillebror när han har ögoninflammation (vilket han har ganska ofta).

Lycka till!

• Flisis

Tack för snabbt svar Men hur lätt smittar det? vet du det.. om lillebror ofta har det hur ofta har ni fått det?

• Lyxmorsan
    Flisis skrev 2007-04-20 22:19:36 följande:
     vad ska jag göra för att lindra och för att lilla syster på 6 mån och vi ska få det? Hur smittar det?
    Vill ni andra verkligen ha det??

Det smittar genom kontakt med sekretet, alltså när du får det i ögonen.

Man kan tvätta ögat med koksaltslösning för att hålla det rent och för att svalka. Salva kan man få av DSK eller läkaren.

Ifall ni ändå vill undvika smitta så tvätta händerna noga efter att ha rört vid ögat, använd inte samma handdukar, tvätta BARNETS händer noga och ofta så det inte kommer på föremål den vägen.
    /\*Predikaren3*/\
  • kapet

Tvätta med kokt vatten som fått svalna av och håll ögonen rena från varig sekretion. Man kan behöva badda upp ögonen på morgonen om de är igenklistrade. Med sedvanlig rengöring brukar tillståndet gå över av sig själv inom en vecka.

• kapet

Regelrätt ökat tårflöde och ljuskänslighet är tecken på att hornhinnan är inflammerad. Då bör man ta kontakt med ögonläkare.

Om symtomen varar längre än en vecka bör barnet få antibiotikainnehållande ögondroppar. Du får då söka sjukvården för hjälp.

Om ögonen är kraftigt variga och kladdiga och barnet har uttalade besvär kan det också finnas skäl att ge antibiotikainnehållande ögondroppar. Liksom vid andra infektioner bör man tänka på god handhygien och till exempel hålla familjens handdukar åtskilda. Vanlig konjunktivit (bindhinnekatarr) är dock inte lika smittsam som epidemisk keratokonjunktivit.

• Flisis

Hur pass smittar det då, fötstår att hon inte ska gå på dagis men att gå ut och gå till affären är väl ändå ok? När är hon smitt fri? vill minnas att ögat kan rinna ett tag efter utan att det geggar. Är det "över" då?

• tingel

Lillebror har trånga tårkanaler och jag tror att det är därför han får det ofta, typ vid varje förkylning.

Läs mer på Vårdguidens sida
    www.vardguiden.se/Article.asp&C=2440

• Flisis

Hur länge brukar det normalt hålla i sig innan de är besvär fruia och smitt fria?

• Norrbotten

Sen så byt örngott ofta ja annars fortsätter de att smitta  (ja om barnet får mycke under nätterna)

*** Stolt mamma till Alva ***
  • Flisis

haha just precis vad jag gjorde nu innan jag läste ditt inlägg

• tingel

Läs Vårdguidens länk ovan. Där finns nog alla svar.

Svar på tråden Ögoninflamation