• ulle

Delad vårdnad/ Delat barnbidrag?

HEJ! Jag undrar om det finns någon som har riktig koll på om det är skillnad på deladvårdnad & gemensam vårdnad eller finns det inget som heter delad vårdnad?

Jag har två bonus barn o får inte alltid ihop 1+1, men Vi har min sambos barn exakt lika mycket som hans X men hon har båda barnens barnbidrag hur f.. är det möjligt?

Eller får man göra upp det sinns emellan? Någon som vet? Jag menar har man barnen lika mycket så vill man juh ha halva barnbidraget, barnbidraget skall väl täcka barnens utgifter? HJÄLP vore tacksam för svar tack på förhand

• Svar på tråden Delad vårdnad/ Delat barnbidrag?
  • Nyfiken gul

det heter GEMENSAM vårdnad o ingenting annat....

Barnbiraget måste man ansöka om om man vill ha det delat - ta kontakt med försäkringskassan för det...

• maria81

Om de har barnen lika mycket så ska barnbidrag delas, kan bli jobbigt om de inte tål varann men då kan man nog som nyfiken gul säger, ta kontakt med FK.

Vi delar store killens BB men inte lillens för han bor hos mig.

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Anonym ("bruden")

det beror ju helt och håller vad man kommer överrens om
    dagis räkning ska väll betalas ,ev barnförsäkring  sånt räknar då jag me  i alla fall är jag ensam om det ? började med att dela men kom överrens att jag skulle ta allt och sen köpa när det behövdes ngt samt betala dagisräkning och barnförsäkringen

• Jasusu

För att kunna dela barnbidrag så måste båda föräldrarna vara överens.

Så säger mamman nej så är det inte mycket ni kan göra.
    Jag har läst att man faktiskt kan ha delad vårdnad.
    Då har föräldrarna enskild vårdnad om olika barn i en syskonskara.
  • maria81

Noblesss: Det låter ju jättehemskt att ha delad vårdnad om barnen i familjen, hemskt orättvist för dem.. (sen vet man ju inte anledningen..)

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • timberhochmandie

Nobless:

Det är ju möjligt att de kallar det för "delad vårdnad" då, men det finns bara två former av vårdnad om barn - enskild eller gemensam. Fast om man har delat upp den enskilda vårdnaden så kanske man föredrar att kalla det för delad vårdnad, vad vet jag.

• annbom

ulle: Om det är så att mamman har sämre ekonomi än pappan så kan det vara rimmmligt att hon får barnbidraget helt själv. Föräldrar ska bidra efter sin förmåga till barnens försörjning. Ni kan gå in på famfatt.com och räkna ut hur det skulle slå om man fördelade underhållet rättvist.

• Tristan

Nyfiken gul: kan man komma överens om barnbidraget på egen hand utan att blanda in fk är det ju bra Men som nobless skriver, säger mamman nej så är det nej, om inte barnet är skrivet hos pappan vill säga

• Tristan

annbom:Om pappan har sämre ekonomi då?!

• annbom

Tristan: Jag utgick bara från den situation som är nu, dvs att hon har hela barnbidraget. Är situationen den omvända så är det ju rimligt att han får en större del av barnbidraget.

Svar på tråden Delad vårdnad/ Delat barnbidrag?