• Nennie28

    Byta topplockspackning själv?

    Har en passat -98.
    Topplockspackningen har gått, och vi orkar inte vänta på en tid hos en verkstad.
    Är det något vi kan fixa själva?

    Någon som har något tips eller så?

  • Svar på tråden Byta topplockspackning själv?
  • f1carbon

    köp en vekstadshandbok på en reservdelsfirma.
    Och kolla hur du ska göra.

    Har du inte skruvat med bilar förut så ska du inte försöka.
    DEt är mycket som kan gå sönder om man gör fel.
    Och då kan det vara billigare att lämna bort bilen.

    Och har bilen gått mycket är det lika bra att renovera toppen när den är avskruvad.

    Bor ni i en storstad kan det löna sig att åka till en verkstad på en mindre ort,ofta mycket billigare och mindre kötid.

  • jerseyko

    Antingen går det bra eller så går det inte bra.

    Sambon har bytt en hel del topplockspackningar fast på gamla bilar, en gång fick han lämna in toppen för planing och det blev ett litet metallspån kvar som sen följde med ner och gjorde så att en ryttare fastnade så det blev ett ordentligt ventilknack till följd.

    Nu var det här en bil han i princip fick gratis, och dessutom en gammal opel, så det gjorde ju inget.

  • Dad

    Kan löna sig att byta motor om man ska lämna bort jobbet. Finns gott om begagnade motorer.

  • miss you

    Gör det inte själv om du inte kan....!!! Det slutar nog bara med att allt blir fel. Tjata lite på verkstyaden så ni får komma in tidigare.

  • mammaNena

    Köp en verkstads bok på biltema. där stod det precis hur man skulle göra.

  • Master J

    En bra verkstadshandbok, gärna ett kunnigt bollplank, lugn, och förhoppningvis inte tummen mitt i handen, normalhändig plus en vettig verktyslåda.
    poff lätt som plätt. Nja kanske inte, men med en massa sjutusan jävlar så lär det kunna ge dig/er värdefulla kunskaper inför framtiden.
    De som vill hävda att det är enormt svårt komplicerat mm har oftast personlig ekonomisk vinning av det... vill ha jobbet. ASG
    Hör av er om ni får bruk av bollplanket... ler

  • K J N

    Det är inte hur lätt som helst på många bilar även om man skruvar en del till husbehov.

    Mycket kan gå fel.

  • Oneleg Jämtland

    Har du digitalkamera så ta mycket kort under demonteringen, kan hjälpa då man ska ihop med delarna igen.

    Verkstadshandbok är bra och momentnyckel. En sån brukar man kunna låna av verkstad om man inte vill köpa en. Behövs för att dra toppen med rätt moment då den monteras igen.

    Är det kamrem så märk remmen och kamhjulen med tippex innan demontering så kommer den på exakt samma plats sen då man monterar ihop.

    Se till att ha nånstans där ni kan hålla till med bilen och inte behöver vara klar samma dag ifall nåt går fel.

    Har bytt kamremmar två ggr på Ducati motorcykel och en gång på vår Porsche. Porschen tog tid för man fick riva typ halva bilen innan man kom åt kamremmen. Men det gick bra till slut.

    Precis som Master J skriver så är "lugn" bland det viktigaste. Inte stressa.

  • Bispan

    Att topplockspackningen går sönder brukar vanligen vara ett symtom på att något annat egentligen är fel med bilen. Efter vad jag hört räcker det i stort sett aldrig att bara byta packningen utan andra/annat fel brukar orsaka att topplockspackningen går sönder. Alltså återkommer packningsproblemet om felet inte åtgärdas.

    Vad jag har förstått gäller detta allt som oftast på bilar.

  • Nennie28

    Ok.

    Är det någon som vet vad det är för moment på topplocksbultarna?

  • Nennie28

    Vi fick byta hela toppen, den var visst lite skadad på nåt sätt... Vi har köpt nya bultar som ska skruvas på men vet inte hur hårt dom ska dras..

  • Oneleg Jämtland

    Momentet borde en verkstad kunna hjälpa till med utan kostnad.

  • Master J

    dragmomentet på topplocksbultar varierar mellan bilmodell, motortyper men brukar ligga på ca 10-13 kg.
    Sk auktoriserade bilverkstäder påstår ALLTID att det föreligger andra fel påtopplocket (ex: skevt,mm) och säger därför att man ska plana detta samt byta ventilstyrningar, säten mm. Detta gör reparationen helt vansinnigt dyr för bilägaren. Ofta har jag funnit bland mina tidigare kunder att det egentligen enbart var just topplockspackningen som behövde bytas.
    Topplockets planhet kan oftast kollas genom att placera det på en sk riktplan. Detta kan bestå av en absolut plan stålskiva men också på en marmorskiva som ibland återfinns som köksbänkar, soffbord mm. ler.
    så redogör gärna för vilken bilmodell, motor osv så kan jag troligen besvara åtdragningsmomentet på toppen.

  • Nennie28

    Master J

    Det är en passat variant -98. 1,6:a och ahr en AHL motor.

    Det var dock ingen auktoriserad bilverkstad som vi lämnade in bilen hos, utan en mycket snäll bekant som får hjälpa oss med det hela. Men han visste inte hur mycket bultarna skulle dras..
    Vore jättesnällt om du kunde hjälpa mej med momentet!

  • Jazzyy

    Jag bytte packningen på min gammla saab en gång i tiden. Det gick med en verkstadshandbok. Nu vet jag inte var pakningen gått på din bil. Men om det är vid en kylkanal och motorn gått varm så kan toppen blivit skev. Min topp hade dock klarat sig. Men det var en del pill. Har du inte mekavana sedan tidigare så tror jag att du ska lämna in den. När jag hade kruvat ihop allt hade jag 4 bultar över. Med lite sökande så hittade jag tre. Men en återstod och jag kunde inte hitta vart den skulle sitta. Bilen rullar dock än idag så den var nog inte så viktig!!

    Jag skaffade en momentnyckel för att kunna dra toppen rätt. Det är också viktigt att du drar bultarna efter rätt mönster. Har för mig att momentet var 100nm!

    Lycka till.

    Jaz

Svar på tråden Byta topplockspackning själv?