Easy cover och underlag
Nån som vet om är jättenoga med underlaget när man sätter upp sånt?
Om vi har lite tapetrester kvar, men dom sitter fast, måste deta oxå bort??
Hjälp!
Nån som vet om är jättenoga med underlaget när man sätter upp sånt?
Om vi har lite tapetrester kvar, men dom sitter fast, måste deta oxå bort??
Hjälp!
Nej det ska inte behövas tas bort. Vi har precis sattit upp ovanpå gamla tapetrester.
Bara det som är under sitter ordentligt fast.
Easy Cover är väl även till för att täcka ojämna underlag...
Easy cover täcker ganska grova ojämnheter.
Det du ska tänka på är att inte pressa in easy cover i ojämnheterna.
Vi tapetserade med easy cover på betongvägg med håligheter och grova ojämnheter i, det täckte perfekt och ytan blev slät och fin.
Fidelis, ska man ta en typ skrapa över covern när man har sätter upp den för att släta ut allt, och hur mycket lim ska man ha på?
du ska ÖSA på lim! Våtrumslim.
Sedan ska du ha en tapetskrapa och skrapa upp den som en vanlig tapet.
Men där du vet att du har större skador i väggen skrapar du försiktigt
Fidelis, ok då kan man beräkna att det går åt rejält med lim, tog ni en roller?
vi använde en roller ja. Och det gick åt ca 10 liter våtrumtlim på hela rummet men då hade vi många väggar med mycket sugande material.
På tapet suger det inte lika mycket och där går det inte åt lika mycket lim.
Fidelis, ok, ska testa med en vägg ikväll, köpte bara en burk med några liter i som inte lär räcka på långa vägar då.
Tapetserade ni efteråt eller målade ni? Blev det resultatet bra?
vi tapetserade.
bilder i mitt album under köksrenovering
Ja det såg riktigt bra ut, och tapeten var snygg, undras om det var den jag såg på coop, påminde nåt om den.
Nu är det bara att välja sen vad man ska ha för färg, och så långt har jag inte klurat ut än.
Men grönt är nåt jag fastna för, men inte enbart grönt, utan skulle haft nån fondtapet till det, jaja..får glutta runt.
Tack för alla tipsen!
Fidelis, då ska jag dit och kika igen, dom hade den i andra färger om jag inte minns fel. Fast jag är ännu inne på grönt, bra att det är tåligt för jag är expert på att ha sönder sånt..
Föresten när ni satte upp easycovern så mätte ni exakt höjden och klippte till den direkt eller tog ni tapetkniv efteråt?
Vi mätte den exakta höjden.
Om vi inte hade planer på taklister hade vi nog skurit i efterhand med tapetkniv, men nu spelade det ingen större roll om det blev lite ojämnt vid taket.
Tapeten tror jag fanns i en grönaktig färg. 159:-/rullen.
Fidelis, hm..då kanske jag ska skära med sån då, eftersom våra lister sitter där dom sitter, har gammalt hus med gamla lister som inte känns så jättekul att slita ner, dels får man inte tag på såna längre, och sen är dom rätt fina som dom är.
Ja det var inte dyrt med den isåfall, den lär man ju kunna ha som en fondvägg, och sen ha enfärgat resten?
Är så kasst dålig på inredning, men jag tror det blir bra.
Det här med handskar har jag hört, dom säger att det här materialet kliar som attan att hålla på med det..så jag ska köpa nån form av tunna, man skulle haft kirurghandskar, diskhandskar är så tjocka och ha på.
Eller så får jag sno ungarnas vantar
jag körde helt utan då jag fann det mycket enklare att få kontroll på tapeten, easy cover, men så kliade det som f-n efteråt
Ja det låter snyggt med målat och sedan en fondvägg!
Fidelis, jag har problem oxå med handskar, så jag vette sjutton, ärsch får prova mej fram annars får det väl klia ett tag..
Ja det gick över efter kanske 24 timmar eller så.
Man får lida pin om man vill göra huset FIN
Fidelis, precis, jaja..bara bita ihop, var precis och kolla om dom hade tapetserarbord på ica maxi, men de va slut...så nu lär jag jaga tag på sånt om jag inte kan hitta på nåt hemmapul ifrån garaget, resten är införskaffat