• Coursell

Är det tillåtet att hänga ut någon annan på nätet?

Vet inte om det hamnade i rätt forum, men jag undrar bara om det verkligen är tillåtet att hänga ut  nån annan på nätet?
    Tex på sin presentation skriva att man avskyr någon och så saker som man anser att personen har gjort. (som inte är riktigt sanna)

• Svar på tråden Är det tillåtet att hänga ut någon annan på nätet?
  • Gutegirl

Nej, det är inte tillåtet, va? Låter ju rätt hemskt om så vore. Om man har namn och bild på personen i fråga och skriver att den är si och så och har gjort det och det,kan det komma att klassas som förtal, och det är ett brott.

Släsh Ignåre
  • Mickis74

Skulle nån hänga ut mig med namn och skitsnack skulle jag anmäla direkt...inte bara till FL utan även polisanmäla om det är så illa.

• Coursell

Så om någon skriver att den avskyr sin svåger tex och namn och allt finns på svågerns bror så är det ju lätt att lista ut vem personen ifråga är. Då är det alltså förtal.

• Coursell

Kan man anmäla till fl?

• KickStart

Självklart kan du anmäla och självklart ska du göra det!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Coursell

Ok...tack för era svar.

• Gutegirl
    Coursell skrev 2007-04-21 10:51:15 följande:
    Så om någon skriver att den avskyr sin svåger tex och namn och allt finns på svågerns bror så är det ju lätt att lista ut vem personen ifråga är. Då är det alltså förtal.
    Nej, det är INTE förtal. Det måste vara namn och bild på svågern i sig,inte på hans bror. Annars håller det inte juridiskt.
    Släsh Ignåre
  • arianne03

Fast för anmälning till Fl behöver man ju inte ha lika starka "bevis" som till poliser. Fl's regler är nog hårdare.

• Aaliyah

Det kan också vara ett brott mot personuppgiftslagen att publicera sådana uppgifter.

Svar på tråden Är det tillåtet att hänga ut någon annan på nätet?