• Nevada

Tappa ögonfransar ?!

Fan vad tröttsamt!!

Har vart såhär i några år nu.. tappar väldigt lätt ögonfransar på vänstra ögat. Bara vänstra.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för något, eller någon som har samma problem?

• Svar på tråden Tappa ögonfransar ?!
  • Fru Gustavsson

det är inte mascaran som gör att fransarna lättare lossnar? (fast skumt att det bara är vänstra ögat förstås!)
    Vet att jag har svårt att låta bli att pilla i mascaraklumpar vilket gör att fransarna far iväg ibland

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • Nevada

Haha ja det är svårt och låta bli
    Nja jag har ju ny mascara, och ny ögonfransböjare, böjer ju ofta men det är som sagt skumt att de på vänstar lätt går av.. tappade väl några fransar förut.
    Ser relativt snyggt ut alltså

Dom växer ju ut rätt snabbt såsätt, så egentligen kanske det inte är något och gnälla över.. MEN störande

• Kika77

Jag förstår att det är störande för jag tappar också MYCKET ögonfransar vid... årstidsbyte?!?!? Fattar verkligen inte att det kan vara så, men det är så konstigt, det har varit så i jättemånga år nu och det slår verkligen aldrig fel... Jag tror ingen annan ser men JAG ser och det blir liksom lite svårare på något vis att ta på mascaran. Vad kan det bero på då?? ingen aning verkligen...

• vicki

Ögonfransböjartänger i metall är rena självmordet för fransarna. Använd en med gummi/plast i stället....mycket skonsammare (men skonsammast att låta bli att börja över huvud taget).
    Vattenfast mascara kan även den vara en bov.

• Nevada

Skönt och veta att man inte är ensam om detta fenomen

Jag använder ju just böjare i metall..har för mig att mina fransar inte böjs något alls med annan.. men har dom plast på kicks eller så? Kanske värt och testa igen.

Tappar du vid årsbyte? Kika77
    hehe skumt alltså.. har du vart med om och tappa typ alla fransar på ena ögat bara??
    Det har jag.. såg inte riktigt klokt ut.. tänk om man har cancer i ögat eller något?! Typ..

• leijha

Var på en makeup-kurs o då sa dom att det bildades bakterier i mascaran om man hade den länge.O dom där bakterierna (ngt maskliknande djur) äter upp ögonfransarna. Man ska kasta en mascara efter 3 månader.

Men jag är tveksam om jag tror på det. Du kan ju pröva att byta mascara ofta eller köpa en sådan där mascara med antibaktriellt medel i (eller vad det nu var). Undrar om det var clarins som hade den (kommer inte riktigt ihåg).

• Nevada

maskliknande djur?! uääh fifan.. men den var ju ny.. eller är relativt ny, har haft den i kanske en månad bara, men då får jag köpa ny.. blir inte speciellt sugen på och använda den efter din mask info iaf, även om det kanske inte är sant

men jag ska kolla in clarins.. eller clinique kanske kan va bra?

tack

• vicki

Eh...he he....ni ska nog inte hänga upp er på att det skulle bildas maskar i mascara. Visst kan den liksom all annan makeup bli bakterieangripen och det sker i regel när kroppens egna bakterier har kommit i kontakt med produkten under en längre tid och de sidan växer i antal. Då uppstår en viss odör. Vanligt på t ex puder/foundationsvampar.
    Men det är riktigt att det inte har så lång hållbarhet (ca 3 mån) men inget händer om man använder den i 4 mån. Det värsta som brukar ske är att det torkar lite men det kan man undvika till en viss del genom att inte pumpa in en massa luft utan doppa en gång bara.
    Tänk på att aldrig låna ut "intim-makeup", då ökar risken avsevärt för angrepp och smittspridning, även latenta sjukdomar.

• Kika77

VA!! ALLA fransar, nä gud vad hemskt... nej men tillräckligt många kan det låssna för att det liksom ska bli ett "hål".
    Ja, visst låter det konstigt, jag är väl som djuren, byter päls eller skinn vid årstidsbyte;)

Svar på tråden Tappa ögonfransar ?!