• voice

Antibiotika vid spolning av äggledare?

Ska snart göra en äggledarspolning och är jätteorolig för att få en infektion!! Ni som har gjort en sådan spolning och fått antibiotika profylaktiskt- vilken sort fick ni? Är det kanske någon som t.o.m minns dos och om ni tog det endast samma dag eller även innan/efter?

Jag skulle vara så hemskt tacksam om någon ville vara gullig och svara!!

• Svar på tråden Antibiotika vid spolning av äggledare?
  • Bliglin

Hej!
    Japp, jag fick antibiotika, fast jag minns inte vad den heter. Det var den sort som ska "ta" både de kroppsegna bakterierna och andra "organismer"... dvs den sort som man INTE kan dricka alkhol samtidigt (pga av antabus effekt).... åååh har namnet på tungan men kommer inte ihåg...

jag tror det är jättebra att ta antibiotika profylaktiskt vid spolning, särskilt om gyn INTE har gjort en bakteriekoll innan... Jag fick ingen infektion heller.
    Ska googla och kolla om jag hittar namnet.

• Bliglin

Tror den hette metronidazol... eller om det var dte verksamma ämnet. Var en kur om 2-3 tabletter bara. Lycka till!
    (Obs, jag tyckte inte att spolningen gjorde ont)

• voice

Oh, vad hyggligt Bliglin!

Tankar på ev smärta kan jag slå bort för det blir ju som det blir, men tanken på att få en ev infektion känns så jobbig...

• voice

Bliglin- Det var kanske Flagyl? Tog du tabletterna någon timme innan bara?

Skönt ändå att veta att det inte gör ont på alla!

• Bliglin

Jag bor i Belgien... så medicinerna heter annorlunda . Men är ganska säker på att det verksamma ämnet var metronidazol.
    Jag tycks minnas att det var en endagskur, dvs en tablett på morgonen och en på kvällen samma dag, och att jag tog den under mensen som föregick spolningen (fast jag gjorde iof kontraströntgen). Typ medicin cykeldag 4 och spolning cykeldag 9. För min gyn ville absolut att jag skulle ta kuren under mensen för att utesluta ev graviditet under kuren.

Vg röntgen/spolning så tog jag en Ibumetin 400 mg en timme innan, på rekommendation av gyn. Och jag tyckte inte att det gjorde ont, kändes som en LÄTT mensvärk som "spred sig" en stund bara, typ 15 minuter. Sedan var det över.

• voice

Tack snälla ni för all hjälp! :)

• Missne

du kanske redan har varit och gjort din spolning, men jag fick två antibiotikatabletter efter spolningen som jag skulle ta direkt då medan jag vilade lite. kommer dock inte ihåg namnet. Inget före, bara ett smärtstillande stolpiller 30 min innan undersökningen fick jag.
    Jag fick heller inget speciellt ont av undersökningen, lite just när de sprutade i ena äggledaren bara. Den andra kändes det inget i.

• Eliis

Den antibiotikan som ja ska knapra under min splning heter*gluttar på receptet*Doxyferm...

• jesset

fick 2 st tabletter efter doxyferm..men fick inflammation ändå..men det var väldigt ovanigt sa läkaren...lycka till

• voice

Tack så jättemycket för era svar! Känns MYCKET bättre nu när jag vet detta!!

Vi är inställda på adoption nu men tänker ändå göra spolningen som planerat eftersom vi ju trots allt vill veta varför det inte funkat. Känns ju även viktigt att veta om vi behöver skydda oss -får ju inte riskera graviditet (även om det känns rejält långsökt...) när vi till slut ev skickar "papper" till ngt land.

Kram till alla som hjälpt mig!

• mala78

voice- inte behöver ni väl skydda er mot graviditet, blir ni gravida kan ni väl bara dra tillbaka ansökan om adoption, eller köra på med båda.

• Sjörövarmoster

Jag fick ingen antibiotika när jag spolade mina äggledare, och fick ingen infektion.

• voice

mala78: Tyvärr kan det tydligen ta så lång tid innan BB från vissa länder (Kina tex ) att det verkar som att man skulle kunna hinna med både och om man nu kan bli gravid.

Det jag menar är att skydda sig då papperna skickats till landet-då pågår ju en process där man utses till förälder.

Man kan ju inte riskera att ett barn får stanna längre på ett barnhem etc...

• IaF

Hej!
    Jag fick Doxyferm och skulle ta 2 tabletter den första dagen och sedan 1 tabelett dagligen tills dosen var slut. Jag fick ingen infektion. Lycka till!

• voice

Tack IaW!

Doxyferm verkar ju vara en vinnare!

Svar på tråden Antibiotika vid spolning av äggledare?