Varför läspar man?
För att bli mindre irriterad på läspande människor skulle jag gärna vilja veta mer om de fysiologiska processerna bakom.
VARFÖR läspar man? Är tänderna ivägen? Har man fel form på tungan? Vad är det??
För att bli mindre irriterad på läspande människor skulle jag gärna vilja veta mer om de fysiologiska processerna bakom.
VARFÖR läspar man? Är tänderna ivägen? Har man fel form på tungan? Vad är det??
tror dom med längre tunga läsparO_o hade en i min skola som hade för lång tunga. han läspade
Vad jag har fattat så kan det ha med överbett och tändernas ställning att göra också. Korrigering av stort överbett kan lösa det men inte säkert, med rätt träning hos logoped kan de allra flesta lära sig sluta läspa även i vuxen ålder.
Gommen kan med göra att man läspar eller ej, finns ju endel som opereras för de för att korrigera det och sen kan prata helt normalt.
Tja du, det kostar nog en del och många skavanker vänjer man ju sig vid med åren-de kanske har förbättrat sig mycket redan j'mfört med hur det började och tycker inte själva att de har talproblem längre?
är det pga fysiska problem som gör de så går de ju oftast på försäkringen eller genom bidrag.
sen kanske inte alla tycker det är värt att genomgå denna procedur
Men de är en annan femma ;)
Sen görs de ju för de mesta när de är små så emr upp till päronen än ungarna själva om de är för fysiken