Kan man frysa en flaska med läsk?
Har nyss köpt 1½-liters läsk, och skulle vilja dricka den snart - kall förstås. Kan jag frysa den, eller går flaskan sönder då?
Har nyss köpt 1½-liters läsk, och skulle vilja dricka den snart - kall förstås. Kan jag frysa den, eller går flaskan sönder då?
det går bra
du kan inte frysa den men du kan lägga den i frysen i nån timme glöm den inte där bara!
Plastflaska går att frysa, men varför? Det räcker väl att lägga in den en stund, så att den blir kall?
Okej, då lägger jag in den i frysen en stund Thanks!
En fylld glasflaska får inte frysas, den exploderar när trycket blir för stort pga att is tar mer volym än vatten. En plastflaska däremot går bättre att frysa och om det du tänker är att bara ha den en liten stund i frysen för att den ska bli kallare så går det med både plast och glasflaskor (men glasflaskan får alltså aldrig vara i frysen så länge att innehållet fryser)
När läsken fryser trycks den från början lösta kolsyran (gas) ut ur vätskan och trycket blir då enormt stort eftersom så liten del av flaskan innehåller luft. Trycket räcker för att skruva av korken på eller spränga de flesta flaskor och det är inte roligt att städa upp exploderad läsk, framförallt inte i glasflaska.
Om någon nu invänder att det har funkat för dom en gång så visst, det finns flaskor som håller, men de allra flesta gör det inte.
Åsa hann före.
du kan inte lägga den i frysen...som sagt..den exploderas..
Vi lägger alltid in colaflaskan i frysen nån timme innan Pet-flaska då...
Haha, vad ni skrämmer upp mig
Nu vågar jag inte ha den i frysen, så jag har lagt den i kylskåpet istället
men när d öppnar den så kommer de ju att börja pysa..de blir ju ett stort tryck i flaskan...Ha på dej en regnrock
SandvikenMamma: Klart du kan snabbkyla den i fryen, sätt en timer bara som piper efter 30 minuter så du inte glömmer.
Men shit! Vad köer ni för flaskor?
Lägg isbitar i glaset så blir ju läsken kall
Ja. Någon timme är ingen fara och med petflaskor är det värsta som kan hända att korken skruvar upp sig när den fryser. Jag har även lagt glasflaskor i frysen en stund för att kyla dem. Det går bra bara man inte glömmer dem...
En gång glömde vi en läskedrycksback i bilen när vi var uppe i fjällen. På kvällen hörde vi hur det började smälla. Det var inte kul. Men ölen höll
Jag hade inga isbitar
ja men om den är HELT bort glömd så kan man inte öppna den...för då exploderas den.
men visst kan du ha den en liten stund
Klart det GÅR att frysa en flaska läsk.....iallafall en gång.
Och ja, det går bra att även kyla läsk en stund i frysen.
Men herregud, det gör vi ofta. det går bra. Man fryser ju den inte till is lixom... har tom glömt glasflaskor som frusit till is och klarat sig fint.
Har väl inte så mycket med denna tråden att göra men ett bra tips när man ska iväg på stranden en hel dag till sommaren är att kvällen innan lägga en pet-flaska med kranvatten i frysen. Sen tinar den upp efter hand under dagen och man har hela tiden iskallt vatten att dricka! Så gör vi alltid och det är verkligen kanon! Tänk bara på att inte fylla den helt eftersom vätska ökar i volym när den fryses.