• vinterdrottning

Ost!!! Vilka får man äta egentligten?

Jag må vara trög men jag fattar inte vilka ostar jag får äta och inte.

Fick en broschyr av MVC från Livsmedelsverket där det står beskrivet, MEN... "Ost av opastöriserad mjölk får aldrig ätas när man är gravid" står det. Visst det är ju tydligt skrivet så det förstår jag. Men sen är det en stjärna vid det påståendet med en komplettering om att fetaost av pastöriserad mjölk går bra och Mozarella som används i matlagning och upphettas ordentligt går bra. Men Mozarella är ju gjort på PASTÖRISERAD mjölk! Den borde man väl kunna äta utan att tillaga???

• Svar på tråden Ost!!! Vilka får man äta egentligten?
  • Paulo

Jag äter bara pastöriserad ost, har inte hört något om mozzarella. Men mögelostar skall man inte äta, ens om de är upphettade.

Det är lite luddigt ibland.

• vinterdrottning

Men det är det där motsägelsefulla som jag inte får ihop. Att man inte får äta opastöriserade ostar men att man får äta mozarella om den är upphettad, fastän mozarella är pastöriserad.

• Tösen24

Du får äta vilken ost som du vill så länge den varit upphettad över 70 grader. All pastöroserad ost får man äta. läs på förpackningen samma sort finns ofta både med pastöriserad mjölk och utan beroende på fabrikat och tillverkningsland.
    Lycka till med ditt ost ätande (njutande)

• vinterdrottning

Ja jag måste få äta mozarella! Haha, jag är gaaaalen i mozarella!!

• Nymne

mögelostar är för det första nästan alltid pastöriserade. Det ska stå tydligt märkt om de inte är det.

ALLA ostar (även icke pastöriserade) är ok att äta efter upphettning. Det är inte möglet i sig man ska undvika utan en bakterie som heter Listeria och som finns framför allt i opastöriserade mjölkprodukter (och på andra produkter som smittats och blivit liggandes för länge i kylsåpstemperatur. Dessutom kan listeria finns i sallad/salladsbarer och liknande ställen)

Undviker ni opastöriserade ostar och äter mat i god tid innan bäst-före-datum går ut, så är risken mycket liten att råka ut för listeria

• vinterdrottning

Man kanske framförallt ska vara försiktig med cafémat då. Där det är väldigt svårt att veta hur det har hanterats och vad det har stått på förpackningen. Förrutom om den är uppvärmd då.

Men hemma så går det ju bra med nästan alla då för då har man ju kontroll på det. Bara opastöriserade icke-uppvärmda ostar man inte kan äta? Och då är det i princip bara brie jag vanligtvis äter av dem, men den kanske finns pastöriserad också??

• Nymne

Brie är oftast pastöriserad.
    Nu menar livsmedelsverket (kolla deras hemsida) att det finns en teoretisk risk att även pastöriserad ost kan ha smittats vid tillverkningen och därför ska undvikas. Det tycker jag är överdrivet, speciellt om man väljer förpackad ost från större mejerier; de hanterar nämligen inte opastöriserade produkter. Dessutom har man inte hittat listeria i kommersiella mejeriprodukter, så jag fattar inte vad

Det är trist om man känner att man måste undvika att äta ute...I sverige är listeria nämligen väldigt ovanligt pga att vår mathygien är så bra. Men man vet ju aldrig med 100% säkerhet, så är det bara.

Jag har valt att undvika opastöriserade mjölkprodukter och det är det enda jag avstår från.

• Nymne

inte helt sant; jag avstår också från kött som inte har varit antingen fruset eller tillagat. detta pga en parasit som heter Toxoplasma gondii som kan finnas i kött men som dör efter 3 dagar i frysen eller vid tillagning.

• vinterdrottning

Man behöver ju inte undvika att äta ute såklart... men man kan ju undvika de där tveksamma ostarna ute menar jag, de som verkar finnas både som pastöriserade och opastöriserade.

• Alle
    Paulo skrev 2007-04-21 20:06:04 följande:
    Jag äter bara pastöriserad ost, har inte hört något om mozzarella. Men mögelostar skall man inte äta, ens om de är upphettade.Det är lite luddigt ibland.
    ALL ost är okej om den upphettats till bubblande het, ca 70 grader.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Ost!!! Vilka får man äta egentligten?