• Sicali

Bör två åringar kunna tugga sin mat?

Måste bara fråga er rent allmänt. Kan man begära att en tvååring skall tugga maten?
    Hämtade sonen på dagis i torsdags och han brukar alltid berätta om det hänt något han fäst sig särskilt vid, då upprepar han det flera gånger.
    Det stora som hänt och som han flitigt berättade om hela vägen hem var "tugga" "mat" "(frökens namn)". Jag vet ju inte säkert om fröken sagt till honom speciellt eller om hon sagt till ett större barn och sonen ändå fäst sig vid ordet, men det var iallafall där jag fick tanken. Kan man verkligen begära det av en tvååring )23 månader(?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-21 20:13:41:
    Alltså för att förtydliga, min son tuggar maten bra och plockar aldrig ut den igen. Iallafall hemma, hur det är på dagis vet jag ju inte. Det vara bara en tanke som kom för mig, vilket bordsskick man egentligen kan kräva av en tvååring.

• Svar på tråden Bör två åringar kunna tugga sin mat?
  • NorasMamma

jaaa det tycker jag nog... begära är väl lite fel ord, men de borde väl kunna tugga maten vid två års ålder???

• Tesie

Joo det borde nog din son kunna, tugga sin mat alltså!

• Lola Jämtland

Tugga maten?
    Jag vet inte om jag hajar.....

Det är väl klart att mat ska tuggas?
    Iaf om man är 2 år gammal....jag menar, det klarar ju mindre barn än så.....

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • seglare

själv brukar jag säga till min son (20 mån) att han ska tugga maten, men det brukar jag säga när han börjar räcka ut tungan för att plocka ut maten ur munnen.
    Vet att vår dagmamma säger det till en kille som bara sitter med maten i munnen (han är 3 år) och när han säger till honom så tuggar han.

• Mylla

Kan han inte tugga? Jag har ingen riktig koll men jag tror att man bör kunna tugga det mesta utom segt kött när man är två.

• hallon2

Såklart en 2-åring tuggar maten!
    Det gör dom väl en liten sen den dagen tänderna kommer... eller t om tidigare när man börjar med små bitar av potatis.

Dom kan ju lixom inte svälja korven hel ;)

• bonnieloveskim

Det beror väl lite på vad det är för mat.
    Och barnets munmotoriska histora kan jag ju väl säga av egen erfarenhet.
    Min dotter på snart 3 år tycker att viss mat är svår att tugga fsat hon är tidigt med det mesta och äter all typ av mat.
    Iblnad behöver maten vara i mindre bitar helt enkelt och iblnad kan viss mat vara jättesvår som potatisgratäng och fläskfile eller annat kött.
    Min son på nu 20 månader håller fortfarande på att lära sig att tugga, han har haft det jättesvårt med munmotoriken och vill helst pressa maten upp i gomen och sedan svälja den. Han har nu lärt sig att tugga maten men då bara bir för bit i små bitar.

Kolla vad det var för mat som serverades och prata med fröken om hur matsituationen var, kanske kan fröken skära maten i mindre bitar. Eller så får du reda på om ditt barn bara larvade sig kanske vid bordet och inte gjorde som han brukade.. Det kan ju vara bra om man kan underlätta för barnen så de känner en positiv känsla att jobba med ätandet.

• Sicali
    bonnieloveskim skrev 2007-04-21 20:16:34 följande:
    Det beror väl lite på vad det är för mat.Och barnets munmotoriska histora kan jag ju väl säga av egen erfarenhet.Min dotter på snart 3 år tycker att viss mat är svår att tugga fsat hon är tidigt med det mesta och äter all typ av mat.Iblnad behöver maten vara i mindre bitar helt enkelt och iblnad kan viss mat vara jättesvår som potatisgratäng och fläskfile eller annat kött.Min son på nu 20 månader håller fortfarande på att lära sig att tugga, han har haft det jättesvårt med munmotoriken och vill helst pressa maten upp i gomen och sedan svälja den. Han har nu lärt sig att tugga maten men då bara bir för bit i små bitar.Kolla vad det var för mat som serverades och prata med fröken om hur matsituationen var, kanske kan fröken skära maten i mindre bitar. Eller så får du reda på om ditt barn bara larvade sig kanske vid bordet och inte gjorde som han brukade.. Det kan ju vara bra om man kan underlätta för barnen så de känner en positiv känsla att jobba med ätandet.
    Ja du förstår precis hur jag menar. Jag undrar ju ändå lite eftersom det ändå var en tillräckligt stor sak för att han skulle upprepa den hela vägen hem och sedan då och då under eftermiddagen.
    Grejen är att vi tagit upp en sak han berättat tidigare och då såg de väldigt förvånade ut och visste ingenting om nåt sånt, trots att jag vet att han inte tagit det ur tomma luften.
  • bonnieloveskim

jag försår vad du menar.. iblnad kommer inte dagispersonalen ihåg allt som händer heller. Men det kan ju vara värt att fråga en gång i alla fall.
    Iblnad så kan min dotter upprepa en sak under en hel vecka en sådan liten sak att hon trillade i rutchkanan tex... och beklaga sig om det hela veckan hon ska tom ha plster 5 dagar senare, VI såg inte ett spår av det hon klagade över. haha..Han kanske hade hört det förut.. kanske var det fröken som skulle tugga maten..
    bättre fråga än inte alls.

Jag försökte bara svara på din fråga om man kan kräva av en tvååring att tugga maten.

• Mylla

Ok, ursäkta, då missförstod jag.
    Det kanske inte är så konstigt om dagisfröken inte förstår vad han menade. Jag är hemma med min son och ibland missar jag också sambanden.
    Idag när katten hade varit på lådan så sa han  Ba!(bajs) Blää! Mamma! Förvånad 

Svar på tråden Bör två åringar kunna tugga sin mat?