• Jos Elise

kan man äta glass när man är gravid..?

Jag har funderat på det här med glass, är det ok att äta det när man är gravid? Nu tänker jag på "vanlig" glass från mataffären eller glassbilen, inte ute på fik etc.
    jag älskar glass men känner mig inte lugn att äta de förrän jag vet hur det ligger till...
    På förpackningarna står det bara att det innehåller mjölk, inget om huruvida den är pastöriserad eller inte...
    Jag vore så tacksam för svar om detta! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-21 21:40:56:
    Då bär det av till frysen bums med detssamma! Tack snälla :) kramar

• Svar på tråden kan man äta glass när man är gravid..?
  • pompes pappa

Ät glass för bövelen. Typ allt i Sverige är pastöriserat. Drick inte mjölk ur kons spenar bara

• Tumbling down

Ja du kan äta glass!

• Xarisma

Hade man inte fått äta glass hade jag inte överlevt förra grav Levde på det för det var det enda som funka mot halsbränna och som inte spyddes upp!

• Lola Jämtland

Såklart kan man äta glass!

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • solida

Absolut absolut! Jag levde på glass i några månader under min graviditet.

• zazla

Jaja glass är lugnt Om något INTE är pastöriserat så måste det skrivas ut på innehållsförteckningen.

• Mamasita 07

Jaaaa absolut, ät på Räcka ut tungan

• Oroligamamman

Ja men guud det är klart du kan... Det är ju inte så hemskt mkt man behöver passa sig för. De flesta fetaostar, mozzarella mm är ju till och med pastöriserade här i Sverige.

• Malven

MEEEN hjälp!! Har precis ätit BEN & JERRY -glass....den görs ju i USA....Tänkte inte på det... Är det nån som vet hur de har det där med pastörisering osv...??

• mimikry

Måste det inte stå på produkten om den är O-pastöriserad i sverige? (här måste ju allt vara det)
    Har för mig att det var nåt sånt...

• anna ruffs

ät glass åt mig också. mår illa när jag äter glass och det gör mig så deppig!

• Smilla0608
    Xarisma skrev 2007-04-21 21:38:43 följande:
    Hade man inte fått äta glass hade jag inte överlevt förra grav Levde på det för det var det enda som funka mot halsbränna och som inte spyddes upp!
    Ha!!
    Håller med
    Hooyo macaanto An´isa ~~
  • syrlig

Mjukglass är väl lite si och så iom hygienen men annars så, mums med glass! Mmmm, syrlig hallonglass är räddaren just nu!

• Eyescream

Ben & Jerrys tror jag görs i Sverige nu också... Annars i Holland...
    På ekologisk mjölk från familjekossor (läste precis på www.benandjerrys.se)

• strummer

Alltså, är det inte så att det är skit samma om det är pastöriserat eller inte om det är fryst?
    Skulle ändå inte tro att det någonstans i hela världen fabrikstillverkas opastöriserad glass. Ta det lugnt.

• listo
    strummer skrev 2007-05-08 05:53:54 följande:
    Alltså, är det inte så att det är skit samma om det är pastöriserat eller inte om det är fryst?Skulle ändå inte tro att det någonstans i hela världen fabrikstillverkas opastöriserad glass. Ta det lugnt.
    Nej, listeriabakterier (som kan förekomma i t.ex. opastöriserad mjölk) överlever frysning.

Däremot tror jag som du att det är extremt sällsynt (om det ens förekommer) att fabrikstillverkad glass någonstans i världen, tillverkas av mjölk som INTE är pastöriserad.
Svar på tråden kan man äta glass när man är gravid..?