• missus

Pungåderbråck

Hej bara undrar om någon vet om en man kan vara fertil fast han har pungåderbråck? (förstorade ådror i vänstra pungkulan 90% av fallen) letar på internet men hittar olika fakta! ibland står det att det är en vanlig orsak till infertilitet, ibland att det inte finns några bevis för att det skulle påverka alls! skulle va skönt att höra om nån lyckats bli gravid natruligt ändå, utan att mannen opererats för det. Tack tack!!

• Svar på tråden Pungåderbråck
  • tjorvig

Gubben blev opererad. Efter det har vi fått fyra barn.

• missus

ok... hade det inte gått annars? va sa läkarna?

• tjorvig

ingen aning jag var aldrig med på sjukhuset. Det är 15 år sen så jag minns inte så mycket mer än att efter op. hade han jävulskt ont och svullet, och fick tömma pungen på blod.

• missus

aj:( just därför jag frågar kan det gå utan att behöva gå igenom det:)

• astri

Oh, jag måste fråga min kompis om det var det han har. Han har nämligen typ världens tjockaste blodådror på vänster sida.
    Han har inte gjort något åt det och han har barn... men då vet jag inte om det är det han har... återkommer imorgon.

• astri

Hm, han var tydligen inte så engagerad när de sa till honom vad det var han hade så han kunde inte med säkerhet säga att det var det han hade. Han var 19 då de kollade upp det.
    Han sa dock att de hade sagt att det eventuellt skulle kunna påverka hans chanser att bli pappa, men som sagt det har det inte gjort.
    Ådrorna till den vänstra testikel är i alla fall enorma, enligt hans flickvän känns de utan problem. Testikeln är även avsevärt mindre tydligen, jag vet inte om det är något som är typiskt för detta eller inte.. men som sagt han hade inte lagt det på minnet då de inte tänkte göra något åt det om det då.
    Beklagar att jag inte kunde ge något rakt svar.
    Hoppas att det löser sig för er.

• missus

hm låter ju som det mkt väl skulle kunna vara det. Jga får hoppas på det För då vet jag ju att det kan funka. Tack för researchen!

• aylen

åderbråck i pungen kallas för varikosell. Det hade min man och blev opererad för det, vi har försökt i fem års tid att få barn.
    då vi försökt i 2 1/2 år så opererades han, men som sagt inga barn ännu. Det kan ju finnas en annan orsak till varför det inte går.Men ja, den sjukdomen påverkar fertiliten.

• missus

Ja det var väl just därför man på vissa ställe kunde läsa att det var en kontroversiell fråga, om det påverkade eller inte, just eftersom många fortfarande inte kunde få barn fastän de opererats, att man inte kunde påvisa att kvaliten faktiskt blev bättre. Men som sagt på nästa ställe läser man nåt helt annat:) det är väl som du säger det finns andra orsaker som kan ställa till det.

Svar på tråden Pungåderbråck