• Nirak83

Växer en syrenhäck ovanligt långsamt?

Om man ska klippa den vill säga? Finns det någon annan häck som snabbare växer upp då? Jag vill inte ha en barrhäck utan en som blommar.

• Svar på tråden Växer en syrenhäck ovanligt långsamt?
  • ALJO

Gör som jag skrev i andra tråden, ta varfjärde-femte gren nere vid backen varje år så blir den beskuren utan att den någonsin är nerklippt. Vill du ta hela på en gång så växer den upp fort (30-50 cm/år) men det tar säkert fem år innan den blommar igen. Nyplanterade syrener däremot växer sakta i början. Vill du ha en lägre häck som blommar tycker jag att du skall satsa på brud eller björkspirea, vresros eller ölandstok.

• Nirak83

Så om jag planterar en ny häck av syrener så ska jag inte klippa ner den i vinter? Utan jag kan bara ta av några grenar nertill? Hur sakta växer syrenerna då?

• ALJO

Jo om du skall plantera en ny häck, kapa gärna alla. Jag trodde du menade en gammal som redan var på plats. Om du planterar en ny häck, då kommer dom stå och stampa i att par år innan den börjar växa rejält. Vet inte hur många år det tar innan den är uppvuxen, 8-10 kanske..?

• Rosa Helenae

Vi planterade en syrénhäck för tre fyra somrar sedan och nu är det andra året den blommar och har vuxit upp från 10 cm till en meter ung... Vi hade tur och fick överta en gammal häck så det var ganska kraftiga plantor. Den är lite tjurig i starten men när den väl har rotat sig så växer den fort så jag tror ändå att den räknas som snabbväxande. Vi har gett den brunnen hästgödsel också som en extra bonus!

• Nirak83

rosa helenae: Men klippte ni ner den när ni planterat den eller har ni låtit den växa av sig självt utan att klippa den?

• Rosa Helenae

Vi planterade den på sommaren och då lät vi några riktigt höga vara kvar. Sen till våren runt februari klippte jag ner hela häcken till ca 10 cm.

• Angelflikkan

nirak: var bor ni?? vi håller nämnligen på att ta bort halva våran syrénhäck och kanske kan donera bra o starka plantor..

• Angelflikkan

ahh...

om du är i närheten av norra sthlm nån dag så...

Svar på tråden Växer en syrenhäck ovanligt långsamt?