Allergisk med djurägande svärföräldrar
Jag är allergisk, har (allergisk) astma och väntar vårt första barn i sommar. Mina svärföräldrar har katt och det är lite besvärligt att hälsa på dem. Jag tar medicin förstås, och när vi kommer hem åker kläderna direkt i tvättmaskinen och vi i duschen. Jag mår dåligt i åtminstone ett dygn efteråt, vilket gör att jag helst inte hälsar på allt för ofta. Katten är deras gullunge och jag vill ju inte säga något till dem, det känns inte som min sak, men nu när vi ska ha barn har jag funderat en hel del på det här.
Vi var och hälsade på senast igår och min svärmor sa något om att de kanske borde göra sig av med katten. Direkt säger min sambo att nej, det får ni absolut inte göra. Jag är van vid att folk inte tar astma på allvar, men det är lite tråkigt när man inte ens får någon förståelse från sin sambo. Tänk om vårt barn blir allergiskt, och det mår dåligt när vi hälsar på farmor och farfar, utan att vi märker det i början. Det känns jättehemskt. Dessutom känns det väldigt bökigt att duscha oss och bada bebisen så fort vi hälsat på. Jag kanske överreagerar, men det är lite påfrestande att ha svårt att andas i ett par dagar.
Det blev långt och förvirrat, men jag känner att jag behöver stöd och råd i det här. Finns det fler i samma situation? Min ex's föräldrar hade också katt, så baserat på mina erfarenheter borde det vara vanligt. Men då hade vi åtminstone en fristad hos hans syster som bodde bredvid, utan djur.