Vi var i Florida förra året med våra 2 flickor på 6 och 10. Var 10 dagar i Orlando och 7 i Sarasota (som ligger vid Golfkusten). Var liiiite för länge i Orlando för min smak. Det är en rätt charmlös stad och man måste nästan ha egen bil. Hotellen erbjuder ofta transfer till ex DisneyWorld men det är dyrt!
Disney World har jag varit på dels som 13-åring och dels som mamma förra året. Det är ett fantastiskt ställe, men det kostar! Räkna med en park per dag, annars blir det stressigt. Vi var på Magic Kingdom och Epcot. Skippade de andra dels pga priset och dels för vår lilla är lite rädd av sig och åker inte berg och dalbanor + ser inte läskiga filmer (tänker på MGM Studios). Räckte gott till oss. Räkna med långa köer (kom gärna tidigt) och utnyttja deras sk "fast pass". Mycket bra! Ta de mest populära "karusellerna" först, på eftermiddagen och kvällen är de packade. Avstå inte pga lång kö dock - det går rätt fort (dvs 45 minuter känna inte sååå illa) och de är bra på att få köerna att röra på sig. Epcot är inte lika kul för mindre barn, men avstå inte för det. Där finns mycket kul! Finns jättebra vagnar att hyra för barnen + väskorna. Skippa länderna, om ni har ont om tid eller ont i fötterna. Det är inte så kul för barn.
Jag rekommenderar också Sea World, men sitt inte där ni kan bli nedstänkta av Shamu - det svider som tusan på huden! Min lilla flicka grät. Det är inte billigt och lite lugnare än Disney, men tar ändå hela dagen. Vila 1-2 dagar mellan nöjesparkerna - man blir trött i fötterna!
Vi valde bort Wet n' wild, men det älskade jag som 13-åring. Min lillasyrra, som då var 5, slet bort skinnet på tårna - så mycket sprang hon omkring. Det är ett vattenland.
Något som förvånade oss var att det var rätt dyrt att äta ute. Man skall ju ge dricks också, beroende på hur bra servicen är, men det blir några dollars! Det gick nog ca 2000/dag inklusive alla inträden och utslaget på 17 dagar. Men det var toppen! (Dollarn är bättre idag än då).
Men den största överraskningen i Florida var västkusten! Jättefina stränder, trevliga människor och helt enkelt urmysigt! Skall ni till Busch Gardens bila söderut också! Finfint! Fanns bla ett fint akvarium där man fick klappa rockor mm. Det är just såna aktiviteter mina flickor gillar. Allt måste inte vara "wow kablam", liksom.
Jag kan rekommendera boken "Florida" av typen "Willmaguide". Där fick vi mycket tips. De skriver tom om enskilda åkattraktioner på Disney World.
Resan med flyget var oerhört långtråkigt dit. Dåligt plan med en sketen film. På vägen hem hade varje säte egen skärm med spel och massor med filmer. Försök ta reda på vilken typ av plan det är, annars rekommenderar jag pyssel mm och VATTEN! De är snåla som tusan på det. Köp med efter säkerhetskontrollen. 5-6 flaskor skulle jag köra med.
Ha så jättekul!