• danei

Hur länge kan man bära en nyfödd i Ringsjal?

Vet att det inte är så lämpligt att bära bebisen i en babybjörn men hur är det med Ringsjal? Kan man bära ett bra tag eller är det bara 30 min typ? Tänker då på att det ska vara skönt för bebisen och inte hur länge jag orkar bära.

• Svar på tråden Hur länge kan man bära en nyfödd i Ringsjal?
  • Sanna73

I en ringsjal kan du bära babyn så länge den är nöjd och du orkar. Att den inte skall bäras för länge i en babybjörn har att göra med att i bb belastas rygg och höfter för mycket vid längre bärande eftersom den inte är ergonomiskt utformad.

• MuminMy

Dock vill jag säga att det är ganska svårt att få till det bra i en ringsjal med en nyfödd, de måste ligga ner och vissa barn gillar helt enkelt inte det. Ringsjal är klart bäst när barnen blivit så stora att de kan sitta med stöd.

En lång trikåsjal eller en mei tai är ett bättre alternativ för en nyfödd.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Euphorbia

Ja, en lång trikåsjal är mycket bekvämare och mysigare för dig och bebis, Dessutom är det lätt att lära sig att knyta, ringsjal kan vara jättesvårt att få till bra om man inte har nån som hjälper till, rättar till och visar.
    men en trikåsjal så orkar du bära hur länge som helst, med ringsjal så bär du hela tyngden på EN axel.
    Man kan köpa en begagnad på blocket för 300:- om man vill spara pengar.

• danei

Det är så att jag hade tänkt att vi skulle skippa syskonvagnen och ha en sjal istället där jag kan bära både min nyfödda och min lilla 2 åring i så kan de varva att ligga/sitta i vagnen.

Men då är det kanske inte så bra med en ringsjal, tänkte att eftersom man slipper böket med att knyta så skulle ringsjalen vara ett smidigare alternativ. Men kanske inte då iallafall för den lilla??

Har testat att knyta långsjal men det var så bökigt så jag drar mig lite för det faktiskt.

• MuminMy

Man förleds lätt att tro att ringsjal är enklare för att man slipper knyta men det är faktiskt svårare att lära sig.

Vill du bära både ett stort barn och en liten nyföding är en mei tai ett perfekt alternativ

• Sanna73

Jag instämmer med MuminMy, en mei tai är nog ett bra alternativ. Ringsjal tycker jag funkar bäst med lite äldre barn.

• Helene m Olivia o Sigrid

Tyckte det var super att bära Sigrid i ringsjal alldeles i början! (men det var nog bra att jag hade erfarenhet för det är inte det enklaste att få in en liten nyföding i just en ringsjal)

Här bär jag Sigrid i sjal för första gången! Vi är kvar på BB, hon är 15 timmar gammal.

Jättebra för kortare stunder och hemma men nog är det oerhört mycket skönare att bära i lång elastisk sjal!
    Här är Sigrid någon dag gammal och sjalas i BabyBundlern för första gången

Myyyyys!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • danei

MuminMy o Sanna73:

Vet inte hur en mei tai ser ut. Vet ni nån sida där jag kan gå in och titta?

• danei

Helene m Olivia o Sigrid:

Vilken söt liten tös! Och det ser ju jättemysigt ut men nu när jag tittar på bilden så ser det faktiskt ut att vara lite svårt att få ner bebisen, iallafall för mig som aldrig har använt sjal.

Tack för bilderna!

• Sanna73

Du kan titta på www.meitaibarn.se/ så får du lite grepp.

En mei tai syr du själv ganska lätt och billigt om du är lite händig. Syråd kan du få på sjalbarn.se på forumet under "Gör det själv"

• Sanda

jag har köpt en ringsjal! Lillan är 14 dagar. Jag hade väldigt svårt att få till det så hon låg ner, men då är jag inte dum i huvudet då Tyckte inte man kunde stötta huvudet på något bra sätt. Däremot så kunde hon sitta upp med huvudet uppåt. och vila huvudet mot mitt bröst. Var oxå mysigt.  

• MuminMy

Sanda: spara du ringsjalen till senare - du kommer att få mycket användning för den när lillan blir lite äldre. Köp en begagnad trikåsjal att ha de närmsta halvåret - det kommer du inte att ångra

• shangri la

jag hade en (vävd) ringsjal till theo när han var nyfödd, men vilken PANIIIIK han fick varje gång jag försökte lägga honom i den..!!
    Däremot funkade det utmärkt med en peekaboo sjal, mkt mjukare, utan ring, och i fleece-material. (hade även långsjal, i trikå, som vi använde vill några få tillfällen, mest när vi reste).

däremot har jag börjat att använda ringsjalen nu när theo är 7 mån, o har honom på höften och det är super!!

i långsjalen kan jag lugnt bära ngn timme innan jag börjar att tycka att det blir lite för tungt (8kg nu) men då han var riktigt liten kunde det gå timmar-man kan ju även variera, så bebis ligger som "lilla grodan" på ens mage eller på sidan typ, variation är ju alltid trevligt tycker jag BB däremot får jag så ont i nacke/skuldra/svank nästan på en gång, inte alls min grej.

sanda-låter som du har samma prob jag hade tills jag köpte en peekaboo, då kunde theo ligga mot mitt bröst o ändå ha koll o titta på folk runtomkring, supermysigt!

Svar på tråden Hur länge kan man bära en nyfödd i Ringsjal?