• lucasmama

Indien, Maldiverna eller Thailand?

Vi funderar på att göra en långresa och har tittat på de tre ovanstående alternativen.
    Är det någon som har varit på något av dessa ställen MED barn? Kan ni rekommendera något av dem? fördelar? nackdelar? Något särkilt att tänka på?
    Lucas kommer att vara ca 4½år när vi i så fall åker....
    ~På väg mot drömjobbet~
  • Svar på tråden Indien, Maldiverna eller Thailand?
  • oOrosamarängerOo
    KLICK: 9
    Indien skulle jag skippa med alltför små barn, skitigt, lortigt,bakterieladdat, gåpåigt.....låter som jag inte gillar Indien speciellt va någon annan här som har bättre erfarenheter kanske?

Maldiverna Boring, boring, Sola, bada och dyka, så mycket mer finns där inte att göra, men vill man bara njuta av det och stillheten så är Maldiverna alldeles utmärkt att resa med barn till.

Thailand absolut, med eller utan barn...älskar allt som har med landet att göra: klimatet, sfären, värmen, hettan, maten, kulturen, naturen, den softa stämningen etc. Kommer på rak arm inte på någon nackdel, Thailand är verkligen lätt att resa runt i med barn.
  • keli

Jag har bara erfaraenhet av Maldiverna och det är nog inte roligt för ett barn. Det är ju olika öar- storleken varierar. Finns inte mycket att göra än att bada. Där vi var fanns det tex ingen lekplats, Vi ska till Thailand i augusti och då tyar vi barnen med oss, De var inte med på Maldiverna.

• Fjällbruden

Jag skulle rekomendera Thailand... för att jag varit där och rest med mina barn
    mycket lättsamt och barn är välkomna överallt och mina barn älskade att mumsa i sig nudlar eller ris med kött eller  räkor el. fisk.  Dessutom är sjukvården ypperlig i Thailand om det skulle behövas! Dessutom är det ju fortfarande billigt
    Bali är också ett underbart ställe men inte så mycket att resa runt på, mer kanske dagsutflykter.

Maldiverna vet jag inget om... men Indien har min pappa och hans sambo rest runt i och de har rest  MYCKET och även med mina barn och tycker inte att man ska åka dit med små barn i alla fall, speciellt inte om man vill resa runt lite.
    De upplevde en otrolig kultur och träffade en massa vänliga människor men... det var skitigt, hett och de fick magsjuka flera ggr... lite jobbigt!

Hoppas ni får en underbar semester!

• Elli47

Skulle också rekommendera Thailand. Om ni ska vara borta länge så är Maldiverna småtråkigt, du sitter på din ö utan särskilt mycket att göra. Kul i 2 veckor kanske...

Indien har jag ej varit till, har dock varit till Sri Lanka och känner inte att jag skulle vilja åka dit med småbarn...

Thailand är underbart med och utan barn!

• lucasmama
    Tack för alla svar! Känns ju som ni är rätt överensGlad! Hade tänkt vara borta i 2 veckor, mest bara slappna av men det är klart att det kan vara kul att göra något annat än o bada. (ialla fall för en 4½ åring)
    ~På väg mot drömjobbet~
  • gemelli

Har varit på alla tre. Thailand om ni ska åka med barn

Maldiverna är underbart men inte med barn, där solar/badar man bara, och dyker. Finns inget annat!!

Indien är ett fantastiskt land men man uppskattar det nog mer som äldre.

Thailand har ALLT, särskillt om man reser med barn sol/bad bra och god mat. Aktiviteter som bada med delfiner klappa tigarar på zoo, rida på elefaneter i djungeln...

Bebbe i Magen
  • MalinBN

Får jag ge ytterligare ett förslag som inte fanns med bland dina tre: Malaysia!

Som Thailand men lite mer exotiskt kanske, rent, säkert, mycket god standard på sjukvården, bra kommunikationer osv. Fantastisk mat, trevliga människor och mycket, mycket barnvänligt. Dessutom bra prisläge på det mesta. Alla talar jättebra engelska. Inte lika nedlusat med turister som Thailand.

Vi har rest där (utan barn) men har också vänner som varit där med små barn och rekommenderar det. Dessutom reser malaysierna gärna själva med sina småbarn och de är också med och leker i poolen på resorterna!

Kolla särskilt upp Langkawi (stor, härlig ö på gränsen till Thailand - man kan ta båtturer till Thailand därifrån)! Ni skulle få det helt underbart där.

• lucasmama
    MalinBN skrev 2007-04-24 17:00:23 följande:
    Får jag ge ytterligare ett förslag som inte fanns med bland dina tre: Malaysia!Som Thailand men lite mer exotiskt kanske, rent, säkert, mycket god standard på sjukvården, bra kommunikationer osv. Fantastisk mat, trevliga människor och mycket, mycket barnvänligt. Dessutom bra prisläge på det mesta. Alla talar jättebra engelska. Inte lika nedlusat med turister som Thailand.Vi har rest där (utan barn) men har också vänner som varit där med små barn och rekommenderar det. Dessutom reser malaysierna gärna själva med sina småbarn och de är också med och leker i poolen på resorterna!Kolla särskilt upp Langkawi (stor, härlig ö på gränsen till Thailand - man kan ta båtturer till Thailand därifrån)! Ni skulle få det helt underbart där.
    Tack för tipset! Har kikat lite på det också faktiskt... och lite andra ställen med men nu skall jag absolut kolla lite närmare på det med.....
    ~På väg mot drömjobbet~
  • 3564

Hej
    Vi var på lankawi nu i feb.
    Ingen höjdare tycker vi!
    Vi tyckte maten var sämre, vattnet var inte alls lika klart och stranden långt ifrån det samma som i thailand. Går inte att gämföra
    Folket är trevligt och infrastrukturen är bättre. men Thailand är bättre tycker vi än Langkawi.

Jag har pratat med en kompis som säljer resor och hon säger att Öst sidan ska man åka till om man vill malaysia gärna Ön Tioman.
    Men där är monsun period på vår vinter så dit åker man sol säkrare på sommaren

• lucasmama
    Ojdå.... ja monsun period vill vi inte ha..... Ledsen(skall åka i mitten på januari)
    ~På väg mot drömjobbet~
Svar på tråden Indien, Maldiverna eller Thailand?