• Andreas tjej

Vinst vid försäljning av lägenhet, hur mycket betalar vi i skatt?

Tänkte sälja vår lägenhet för att köpa hus och vi tror att vi går ca en miljon i vinst.
    Hur mycket skatt får vi betala på detta?

• Svar på tråden Vinst vid försäljning av lägenhet, hur mycket betalar vi i skatt?
  • Zannis

Har det för att jag hört att det ska höjas från 20% till 30%. Men ta mitt svar med en nya salt för jag kan ha helt fel. Hoppas någon annan vet säkert!

• Jiie

2/3 av vinsten tas upp till beskattning, och 30% av det ska de skattas på!

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • Kissekatt

Men om ni ska köpa ett dyrare boende kan ni ju få uppskov med att betala vinstskatten.

• camave

men ni får uppskov på skatten om ni lägger pengarna i huset......
    tror också det höjde med 10 % nu....

Var tar tiden vägen? Flisan är 6 månader.......
  • Rymdmamma

ni kan få göra avdrag av standardhöjande åtgärder tex. ombyggnationer ..

ej omtapetsering, ommålning men tex. lägga klickgolv istället för plastmatta..

får dra av för vitvaror om det är i samband med att köket byggs om/planeras om..

etc.

• Baronessan
    Rymdmamma skrev 2007-04-30 00:38:47 följande:
    ni kan få göra avdrag av standardhöjande åtgärder tex. ombyggnationer ..ej omtapetsering, ommålning men tex. lägga klickgolv istället för plastmatta..får dra av för vitvaror om det är i samband med att köket byggs om/planeras om..etc.
    Fast man får inte sra av om det är vitvaror som fanns i hemmet när man köpte väl? Om det fanns en diskamskin så får du inet dra av för en diskmaskin även om den är ny? Du får väl bara dra av om du köpt t.ex. en torktumlare om sådan saknades vid köpet?

Eller är det jag som förstått det fel? Nån som vet?
  • TomKat

Vi sålde vår bostadsrätt nyss och jag och min man köpte samtidigt hus. Vi gick några hundra i vinst på bostadrätten även efter att vi dragit av för all renovering (totalrenovering inkl helt nytt kök)samt för mäklararvode. Mäklaren hjälpte oss att fylla i alla blanketter som behövdes skickas in till skatteverket och de 20 % som vi skulle betala i skatt på vinsten sköt vi in i huset. Dvs uppskov. Vi behöver alltså inte betala någon skatt på vinsten nu utan det blir inte förrän då vi säljer huset och köper något billigare - vilket förmodligen aldrig kommer ske.

Säljer man sin bostadsrätt eller hus och inte köper någon ny och dyrare bostad så behöver man alltså inte betala något alls utan det skjuts in i den nya bostaden. Säjer du och går med vinst och inte köper något nytt eller köper något billigare så skattar du 20 % på vinsten efter alla avdrag för renoveringar och ombyggnationer och mäklararvoden gjorts

• Fru U

Förbättringar som man gjort i får man dra bara i fem år efter det att förbättringarna gjorts. Dvs har man gjort en förbättring år 2000 och säljer nu så får man inte dra av vad det kostade. Gjorde man däremot en förbättring tex förra året så får man dra av det.

Mäklararvodet får man dra av.

• TomKat

Fru U - Är du säker på det? Värdet ökar ju nämligen markant om man bygger om kök och badrum t ex. Skulle man inte få dra av för det efter fem år?

• Fru U

Som jag tolkar reglerna så är det så ja. Det finns undantag, om man till exempel köpte en lägenhet/hus i väldigt dåligt skick så får man också dra av vissa summor, eller om man tex glasar in en balkong (räknas då som tillbyggnad)

Jag är dock ingen expert utan detta är vad jag kommit fram till efter att ha läst på skatteverkets hemsida och deklarerat försäljning av bostadsrätt

Fru U

Svar på tråden Vinst vid försäljning av lägenhet, hur mycket betalar vi i skatt?