• Elise

Arg bebis vid bröstet!

Hej på er!

Är era bebisar alltid glada och nöjda när ni ammar dem och efteråt?!! För oss fungerar amningen bra på natten. Hon äter lungt, sover några timmar, äter igen, sover osv. Men, på dagen blir hon oftast arg när hon ska äta, spottar ut bröstet, vill försöka igen, spottar ut det igen osv. Ibland vill hon rapa, och blir lite lugnare när jag lyfter upp henne mellan varven. Det kommer mjölk när jag själv försöker trycka på bröstet så det verkar ju inte som om mjölken var slut, eller??. Hon verkar otroligt irriterad och det känns som om man inte räcker till. När hon är i min famn mellan amningarna är hon gnällig och verkar hungrig. Har pappan henne kan hon vara hur lugn som helst. Det här är ganska jobbigt för mig eftersom hon i princip alltid är arg när jag har henne. Jag vill ju gärna gulla med min bebis också, det har jag inte kunnat göra hittills (hon är snart 4 v). Dessutom sover hon ganska dåligt på dagen och verkar hungrig hela tiden. Tror ni att hon får för lite mat eller är hon bara en otålig bebis?

• Svar på tråden Arg bebis vid bröstet!
  • Puppan

Det kan vara så att hon är otålig och inte kan lugna sig så mycket som behövs. Eftersom ammningen verkar fungera på natten så finns det inte någon anledning att tro att hon inte skulle få det hon behöver. Har du hårda bröst? Hon kanske har svårt att få ett bra tag om vårtan när du sitter upp. Har du provat att ligga och amma henne även på dagen?

Anledningen till att hon är arg vid ditt bröst kanske är för att hon känner på doften att här finns det käk, men usch vad jobbigt det är att få tag på den.

Mycket frågor blev det men om hon följer sin kurva så finns det inte någon direkt orsak till oro.

• Becka

Jag tror oxå att anledningen till att hon är arg hos dig är att hon känner din lukt, och vet vad som finns där.

Har du mycket mjölk? - kanske kommer det för mycket? Om ja - prova att tömma lite innan hon kommer till bröstet.
    Vill hon amma ofta - är hon riktigt hungrig?

Testa er fram, allt passar inte alla.
    Men jag förstår att du vill gulla med en gladare bebbe du med.
    Lycka till!

• Trinity

Så kan min bebis också göra och då är han egentligen inte hungrig utan vill bara vara nära. Jag köpte därför en napp och håller honom intill mig samtidigt som han snuttar på den och då blir han hur nöjd som helst! Vi mammor luktar ju som sagt mat och jag tror att bebisen blir lite förvirrad av det och får för sig att den är hungrig fastän det egentligen inte är så.

• ceci lia

Så var Alma de två första veckorna. Det visade sig att hon inte gick upp i vikt och uppenbarligen var hungrig. Fast det är ju inte så vanligt att man har för lite mjölk, så går hon upp i vikt som hon ska är det säkert inte problemet. Du kan testa och pumpa och se hur mycket mjölk som kommer. Eller amningsväga henne för och efter amningen på BVC. Kanske kommer mjölken för sakta? Då kan man använda Syntocinin nässpray som hjälper utdrivningsreflexen.

• Elise

Jag gjorde som ni tipsade och låg ner och ammade på samma sätt som på natten och pumpade ur brösten lite innan så att de inte skulle vara så spända, för hon har satt mjölken i halsen ibland. Igår var hon världens snällaste bebis och den här dagen har inte börjat så illa heller :) Visst har hon krånglat lite när hon ätit men jag har tagit det lugnt och försökt lägga henne tillrätta vid bröstet och till sist har hon somnat! Jag tror vi får öva på att sitta och amma lite senare för att få det att fungera också....

Dessutom har jag inte druckit kaffe de två senaste dagarna. Jag tänkte att koffeinet kanske gjort henne mera orolig. Vi får se om det fungerar eller om det bara är en tillfällighet att hon varit så snäll :)

• Sparky

Hej
    Sådär gör mitt barn oxå men främst dagtid. Det är jättejobbigt. På nätterna äter han som han ska (ammas liggande). Jag tror att ibland är inte barnet hungrig utan vill tutta men det kommer oxå mat vilket han inte vill ha- BLIR ARG!! Tar jag upp honom och ger napp blir det bättre. Har även börjat med miniform droppar om det är magknip som kommer efter ett tag- inväntar resultat.

Svar på tråden Arg bebis vid bröstet!