• Cullinan

Helt seriöst, vad finns utanför rymden?

Någon som har ett vetenskapligt svar eller gissning?

Eller är rymden oändlig, så att det inte finns något "utanför"? Men även oändlighet borde ju ta slut någonstans. Eller går det bara "runt" på nåt vis?

Fan jag hatar sånahär tankar.

• Svar på tråden Helt seriöst, vad finns utanför rymden?
  • Elsans

Åh, rolig fråga! funderar på det ofta men blir oftast bara mer förvirrad. Det konstiga är att man säger att rymden är oändlig men samtidigt att den hela tiden expanderar. Hur kan den göra det liksom, då måste det ju finnas nåt där som den kan knuffa bort när den expanderar... *snurrar ännu mer*

• Fru Engman

Ingenting för det finns inget slut på rymden...

♥Hanna&Lillis♥
  • Cullinan

Men det måste väl finnas ett slut? Går den bara runt i en cirkel då, så att det bara går runt, runt, runt hela tiden?

• Cullinan

Tar rymden slut någongång?

Det vet man inte eftersom man bara kan se en del av Universum - ljuset från delar ännu längre bort har inte hunnit hit ännu. Det finns knappast någon bortre gräns för Universum (en gräns har ju två sidor - den andra sidan skulle också vara en del av Universum). Många forskare leter istället ledtrådar till frågan om Universum är oändligt stort eller om det kröker sig runt sig självt och är begränsat i storlek (mycket svårt att föreställa sig med vanligt sunt förnuft).

Källa: Rymdstyrelsen

• danitra

Sånt funderade jag också mycket på när jag var yngre, sen orkade jag inte grubbla över frågor som inte hade några svar och som egentligen inte var viktiga för mitt liv.

• Sicali

Fundera också på det ibland men hr inte kommit på när vettigt svar. Jag tror att den är oändlig men hur det går runt vet jag inte.

• Cullinan

Men va fan, även om det skulle gå runt hela tiden så måste det ju likförbannat finnas nåt utanför "runtigheten".

• Tjoflöjt

Håller helt med Cullinan, så där funderar jag också ibland... även om den är oändlig måste den ju ta slut nånstans, och vad finns då bakom....

AAAAHHHHHHHHHGGGGGGG. Det är så man blir totalt galen!

• bustösen

har ni inte sett men in black?? utanför rymden finns ett glasskal och vi ligger i en påse full med andra glaskulor som tillhör en gigantisk varelse

• Cullinan
    bustösen skrev 2007-04-22 19:52:48 följande:
    har ni inte sett men in black?? utanför rymden finns ett glasskal och vi ligger i en påse full med andra glaskulor som tillhör en gigantisk varelse
    Ahh, vad skönt att vi fick reda på hur det ligger till.
  • bustösen

logiskt - eftersom allt i närheten av oss snurrar, vi snurrar runt vår egen axel och runt solen, så borde väl rymden också snurra? eller är jag naiv nu? :)

Svar på tråden Helt seriöst, vad finns utanför rymden?