• Alexanders Mammma

hur sköta navelstumpen????

hej, min bebis är 9 dagar gammal och nu håller navelstumpen på att lossna. Dom på bb sa att man inte ska göra nåt med den utan att den kommer att ramla av av sej självt o att man ska tvätta den EFTER att den ramlat av med ljummet vatten och försiktigt. BVC-tanten säger att man kan tvätta med tops nu innan den ramlat av. Käns inte som att jag vill vara där o röra..det sköter väl kroppen själv..? Ska det vara helt torrt under stupen? Nu hänger den lite och lossnar väl om ett par dagar...tycker det e dumt nmed blöjan som skaver mot stumpen men jag har dragit ner kanten lite. Gör det ont på bebisen om kläder ligger emot eller blöjan? Är det inte död hud? Många frågor jag vet....tack på förhand..//Alexanders mamma

• Svar på tråden hur sköta navelstumpen????
  • Ajsen

Den lossnar själv snart o efter det ska du börja med navelvård, ljummet vatten o en topps, man tvättar bara lite försiktigt, man ska inte rota runt där, lite lätt på ytan, det grejjar du
    Du ska tvätta där eftersom det blir klet efter att strängen fallit av o ska förhindra infektioner!

• Parnassia

På BB sa de till oss att vi skulle se till att det var torrt och rent även innan stumpen lossnat! Vi tog tops, ibland en som var blöt för att torka bort torkat blod och sen en torr för att torka tortt så klart. De sa också att lite blod var normalt. Det man skulle akta sig för var om det blev rött runt om, på magen. Då skulle man prata med tex BVC. De sa också att bebisen inte har någon känsel i naveln, så man behöver inte vara rädd för det.

• Ingrid1989

se till så att det är rent och torrt bara.. ibland kan det blöda lite bara, men ingen fara, bara det är rent, och om kläderna ligger emot gör inget..
    be om lite lapiz på bvc, det är nå medel som gör att det läker snabbare=)
    grattis förresten

• thesmokejumper

Till mig sa dom på bb att jag skulle tvätta med ljummet vatten varenda dag tills den lossnade...

• Cina01

Fick också info på bb och av bvc att man skulle tvätta rent även innan den lossnade. Har gjort så med båda barnen och deras navlar har läkt fint! Huvudsaken är väl att det är rent? (tops och ljummet vatten...) Tror inte att de lider av att kläder ligger emot.

• Moder2
    thesmokejumper skrev 2007-04-22 22:23:57 följande:
    Till mig sa dom på bb att jag skulle tvätta med ljummet vatten varenda dag tills den lossnade...
    Samma härGlad
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Alexanders Mammma

hej o tack för svaren! Igår ramlade stumpen av. Jag tvättar runt om med ljummet vatten, inte nåt på själva nevlen men ska till bvc imon och ska visa dne för henne då och höra vad hon säger. Men dte är inte rött runt om eller så. Men tror bara man ska tvätta med tops o lummet vatten lite försiktigt men ska fråga henne imon..

• asilasil

vi tvättade med ljummet vatten o torkade torrt tills den lossnade..o fortsatte då tvätta "såret" tills det var läkt o fint!

• emson

Tvätta med ljummet vatten med en tops varje dag från det han föddes till den lossnade. Vi var jätteförsiktiga. Naveln lossnade efter fyra dagar och på återkontrollen stack läkaren in topsen och gojsade runt rejält. Det hade vi inte vägat göra innan. Inte så känsligt som man tror ialla fall inte efter att stumpen lossnat.

Svar på tråden hur sköta navelstumpen????