• maemka

Måla med oljefärg

Jag har läst några inlägg om att måla med oljefärg. Vi målar om i hallen och målar listerna med oljebaserad färg. Jag har hört att man ska vara försiktig så jag frågade i färgaffären. De sa att det gick bra bara jag vädrade samtidigt.

När jag läste att en del är oroliga för att vistas i det målade rummet en tid så blev jag nervös. Jag har målat dessa lister två gånger och andats in ångorna. Dock har jag haft korsdrag men ändå. Jag är i vecka 30. Vad är det som skulle kunna hända med fostret? Behöver jag vara nervös om jag ser till att inte måla mer nu.

• Svar på tråden Måla med oljefärg
  • Mercedes211

vi ska börja måla om lister och lite annat i samband med reparationer i vårt hus och jag vet inte vem man ska fråga om färg och sånt...
    Vad är farligt och vad är ok?
    Pratade med min barnmorska men hon kunde inte ge mig nåt bra svar..
    ( Jag är i v.23)

• Fjällräven

Kontakta tillverkaren, finns massor med info att få där. Helst ska man måla med oljefärger i ett rum med bra ventilation och där man kanske inte behöver ha det inne i huset, så att lukten stannar där.
    Det är inte bra, varken för barn eller vuxen, att andas in ångorna. Det kan påverka luftrören, ge huvudvärk och hosta.

• Lovisa1

Oljefärgerna är ofta blandade med lösningsmedel som är farligt för både dig och bebis. Lösningsmedlet utsöndras när du målar, under torktiden och så länge färgen luktar. Det finns linoljefärger utan lösningsmedel om ni vill måla med oljefärger (bla Allbäck linoljefärg) Kolla på www.sveff.se där finns information om att måla under graviditet och med småbarn i huset.

• Fjällräven

Linoljefärg är inte att rekommendera på listor/foder. Det ska vara en lackfärg.
    Varför tog ni inte en vattenbaserad lackfärg? De är lika bra som naftabaserade och de är rekommenderade av astma och allergiförbunden(Beckers).
    Konstig att säljaren inte nämnde att det finns alternativ...

• Myran75

Ska absolut inte måla med färger som innehåller lösningsmedel under graviditeten.

Det finns vattenbaserad färg om man absolut måste måla. Tänk iaf på god ventilation både under o efter målningen.

• maemka

Tack för alla svar. Vi ventilerar med öppna fönster hela tiden som vi är hemma och har stängda dörrar till sovrummen. Försäljaren informerade om vattenbaserad färg men sa att bara vi ventilerade så skulle det inte vara någon fara. Jag blev bara lite nipprig och ville höra om någon annan hört något om detta.

Svar på tråden Måla med oljefärg