• Anonym

Hur söker jag löner på ratsit?

Undrar om någon har koll på hur jag gör för att söka någons lön på ratsit? Det står sök person men jag får bara fram personuppgifter såsom personnummer och adress. Det är ju lönen jag söker. Var får jag alla small-uppgifterna??

• Svar på tråden Hur söker jag löner på ratsit?
  • Anonym

Du måste väl vara registrerad medlem för att kunna söka löneuppgifter.

• Freja150
    Anonym skrev 2007-04-22 21:09:53 följande:
    Du måste väl vara registrerad medlem för att kunna söka löneuppgifter.
    Det stämmer, och vad jag har hört så är medlemskapet gratis.
  • Anonym

Det spelar ingen roll om man är medlem eller ej, några löneuppgifter finns inte där. Det enda du kan se är den taxerade årsinkomsten

• Freja150

Men man måste väl vara medlem för att kunna se den taxerade årsinkomsten?

• Anonym

Man måste vara medlem och det är gratis. När du sen skriver in namnet så kommer hela namnet och adressen upp. Då klickar du på den raden och sen kommer det upp tre olika alternativ. Där klickar du tex. på small och så kommer uppgifterna upp.

• Anonym

Men den taxerade årsinkomsten säger inte ett dugg om vad lönen är.

• Anonym

Det står inom parantes vad det blir i månaden.

• R Mutt

Du kan ringa facket om du vill veta vad dina kolleger tjänar.

Taxerad årsinkomst är ej detsamma som lön * 12.

• Anonym

Vad är det för skillnad på inkomst (lön)  och taxerad inkomst?

• R Mutt

Tex: min sambo tog förra året ledigt på fredagar och plockade FP fredag-lördag-söndag, mot att jag inte tog någon FP då (så får man göra).

Det innebär att hans årsinkomst inehåller både hela lönen minus 1 dag/vecka, PLUS tre dagar föräldrapenning/vecka dvs mycket mer än hans egentliga årslön. Årsinkomsten innehåller dessutom reseersättningar och traktamenten etc. eftersom han reste mycket i jobbet då.

Om min sambos kollegor skulle få för sig att "undra om han tjänar mycket mer än jag, - smart idé jag kollar på ratsit" så skulle de bli sjukt häpna! De skulle tro att han tjänade mer än chefen.

Och den som kollade mig skulle tro att jag var typ utfattig.

Men egentligen handlar det om att vi flyttat föräldrapenning från mig till honom.

Årsinkomst påverkas av mycket annat än lön, detta är bara ett exempel.

• Anonym

Står reseersättningar och traktamenten med i den taxerade årsinkomsten. Om jag tex kollar en person som har taxerad årsinkomst på 280 000. Är allt inräknat i den taxerade årsinkomsten?

• R Mutt

Återigen: Om du vill veta en lön för ett visst yrke så ring facket.

Om en person har 280 000 i texerad inkomst kan det innehålla ersättningar, sidoinkomster, föräldrapenning och andra ersättningar och inkomster. Det kan även vara så att personen varit tjänstledig, sjukskriven eller något annat som drar ner årsinkomsten.

Du har helt enkelt ingan aning om vilken lön det motsvarar. Det kan diffa på tiotusentals eller hundratusentals kronor.

Varför frågar du inte personen istället?

• Anonym

Nä frågar personen i fråga skulle jag aldrig göra. Det är alldeles för känsligt för vissa.

• R Mutt

Om du inte kan stå för att du kollar upp personen ska du givetvis inte heller göra det.

Och som sagt har du ingen som helst nytta av uppgifterna annars, eftersom du inte vet hur du ska tolka dem.

• Anonym

Jag skulle kunna fråga personen men hon skulle aldrig svara på frågan.

• R Mutt

Då får du leva med att vara i ovisshet om hennes lön då.

• Anonym

Kollade mig själv & sambon, på honom stämmer det på ett ungefär.
    Men jag skulle bara haft 12000/månad förra året. Hade ut efter skatt ett snitt på 14500 förra året.
    Det stämmer inte alls. Har iåförsig varit föräldraledig halvtid/heltid ett tag, men då plockat ut FP. Funderar på om de uppgifterna inte kommit med?

Min kompis hade en månadsinkomst på 35000kr enligt Ratsit, hon jobbar som uska & har 17000/månad. Hon har däremot sålt en bostadsrätt & vi funderar på om den kom med där på nåt vis?
    Vi garvade lite åt fattiga mig & rika henne.

Däremot har jag kollat upp en del på jobbet & det "stämmer" ganska bra med verkligheten. Men så fort nån reser/jobbar extra, har flera inkomster verkar det bli konstiga siffror där.

• Mvh   Daemon

Traktamente syns INTE på inkomstuppgifter,mm. Skattefritt.

• CUFC

Man måste kolla vilket år uppgifterna kommer ifrån Ratsits uppgifter kan ibland vara lite gamla.
    Min månadsinkoms stämmer inte alls tex.

Svar på tråden Hur söker jag löner på ratsit?