• Maglan

Katt som blöder ut underlivet!

Vad kan det vara? Kan det vara missfall?

Hon är gosig å kelig, dricker vatten å så..men det kommr mkt blod...vad kan det vara?

• Svar på tråden Katt som blöder ut underlivet!
  • Lilith74

Tycker nog att du ska försöka f¨å tag i en vetrinär. Är katten dräktig? Kan det vara nån slags mens?

• timberhochmandie

Hua! Ring vet! Hade det varit lite, lite så hade jag gissat på urinvägsinfektion, men mycket låter riktigt otäckt! Är hon dräktig eftersom du gissar på missfall?

• Maglan

Vi har inte märk av någon dräktighet iaf... hon är 11 år..
    Sambon säger att hon blött halvmycket...vad det nu betyder...katten bor hos svärmor så därför vet jag inte exakt hur mkt å så

• LPW

Jag hade ringt en veterinär direkt. Det är definitivt inte normalt.

• Rymdmamma

livmoderinflammation tror ja om det är en honkatt.

• reserverad

Kan steriliserade tjejkatter fa livmoderinflammation?

• Ayya

Ja steriliserade honkatter kan få livmoderinflammation. Nuförtiden så tar man inte alltid bort hela livmoderna utan man tar bort äggledarna endast eller nåt sånt... Minns inte riktigt, men så informerades jag iallafall. Rätta mig gärna om jag har fel.

• dekad

Kastrering innebär att hela paketet tas bort, och då kan dom inte få livmodersinflammation. Det är kastrering som är praxis nuförtiden, trots att veterinärerna (av någon outgrundlig anledning) ibland kallar det för sterilisering. Visst, man kan få sterilisering om man verkligen vill, men varför man skulle vilja det förstår jag inte eftersom löpbeteendet då kan kvarstå, med den stress (för katten - markering bl.a.) och de risker (livmodersinflammtion är ofta dödligt om man inte behandlar direkt) det innebär.

TS: Be dom åka in med katten. Det är inte normalt att det blöder. Ser dom vart det kommer ifrån? Dom kan ju iaf ringa till veterinären. En katt som gått okastrerad så länge ligger nog i riskzonen rätt rejält. Dessutom är hon lite för gammal för att fortfarande få ungar, det sliter mycket på honorna.

• SystraMi

Åk absolut in med katten! Min katthona fick missfall en gång och betedde sig normalt förutom att hon var "klängig". Har hon ätit p-piller? Det kan vara livmoderinflammation eller cancer eller vad som helst nästan.

Svar på tråden Katt som blöder ut underlivet!