• SmBacke

biverkningar av mollipect.

har ni gett mollipect till ert barn nångång, då som va ca 10-11 månader?

när min son va 10 månader så hade han en extrem hosta så dom på bvc skrev ut mollipect till honom.
    kommer aldrig ge honom de igen, de står att dom vanligaste biverkningarna bla e darrningar hjärtklappning och oro, och tro mig, han fick allt.
    han sov inte på nätterna, va jätte lessen och grinig på dagarna, de började samma dag som vi gav honom.
    sista gången han fick de va en morgon, sen fick han inte mer, han skulle ha morgon eftermiddag kväll, och den natten sov han hur bra som helst.

nån som råkat ut för nått liknande?

• Svar på tråden biverkningar av mollipect.
  • Pricken1

Vår son blev också grinig av den. Men han fick biverkningen diarre och kräkning så vi kommer inte heller använda den igen. Hostan försvann, men ha spydde istället - inte så trevligt

Vill väl, ibland blir det fel
  • Bettiz

Är det inte biverkningar i samband med Mollipect som det har skrivits en hel del om (i någon tidning) nyligen? Eller kanske var det någon annan medicin...?

• Maggis Nervis

Det är efedrin i mollipect... Det är det som orsakar dom biverkningarna... Jag är överkänslig mot efedrin så jag fixar inte mollipect öht!

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • Teskedsmamman

Mina killar har aldrig reagerat på mollipect och den ena fick det redan vid 10 mån ålder pga krupp...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.27) BF - 070723
  • SmBacke

okej, så de e inte bara vi som råkat ut för de.
    han blev helt annorlunda, kom aldrig till ro, precis som om han var rädd. speciellt på nätterna. nej aldrig mer mollipect.

• tjillevippen

Vårt barn fick mollipect i ettårsåldern, och blev helt speedat, stressat och sov mycket sämre än när h*n hostade som värst.
    Vi gav två doser tror jag, sen lämnade vi tillbaka flaskan till apoteket.
    Stackars små barn som inte vet varför de får hjärtklappning, darrningar, blir stressade osv

• mammatillpojkar

min son är 20 månader och fick molipect utskrivet första gången när han va lite över året och har aldrig reagerat på det

• Smülschen

Jag tål inte heller Molipect. Efidrinet är dopningsklassat. Jag blir helgalen, kan inte sitta still och blir jätteorolig. Känns som om jag får världens ångestattack, och sova går absolut inte. Så jag förstår om barn kan reagera på det också.

Men varför man får det utskrivet pga krupp som Teskedsmamman berättar förstår jag inte... Molipect är slemlösande (inte hostdämpande) och hjälper inte mot krupp som beror på svullnad kring stämbanden. Men men...

• SmBacke

tjillevippen:
    ne precis, dom förstår ju inte varför de helt plötsligt händer så. man vet ju vara själv hur jobbigt de e med hjärtklappning. förstår inte varför man skriver ut de till små barn när de finns sånna biverkningar.

Svar på tråden biverkningar av mollipect.