• Pallas Athena

Mens REDAN, trots helamning??

Det är 8 veckor sedan förlossningen och jag har idag fått en mindre blödning.. Den fyllde trosskyddet, men läckte inte igenom. Avslaget är inte riktigt över, det har varit gulaktigt men sparsamt i åtminstone sådär tre-fyra veckor nu! Efter förra förlossningen kom inte min mens förrän efter 6 månader trots att jag aldrig ammade då, utan pumpade ur i två månader innan mjölken sinade. Nu helammar jag. Kan det trots det vara mensen? Eller kan det vara något annat, något som behöver behandling, typ livmoderinflammation??

• Svar på tråden Mens REDAN, trots helamning??
  • evelina26

Jag fick mens igen ca 2 månader efter förlossningen och jag helammade. Enl min bm så är det inte ovanligt alls.

• missteddy

7 veckor efter förlossningen fick jag min mens och helammade

• Maggan86

fick oxå tillbaka min mens efter lite mer än 2mån..(helammar oxå)  så J*äkla surt när man räknar med att slippa den ett bra tag framöver.

• Mjusch

Kanske beror det på om man ammar på natten och hur länge det går mellan amningarna? För att amningen ska fungera som preventivmedel krävs ju att man ammar var 3-4 timme dygnet runt.

• sommarlek

Kan vara avslaget som kommer igen! Avvakta och se! Hoppas du slipper mensen redan. Jag har fått min och dottern är sju månader - TRIST!

• Teskedsmamman

Kan vara en slatt av avslaget... men jag har fått tillbaka mensen 3½ månad efter båda förlossningarna och ställer in mig på det den här gången också...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.27) BF - 070723
  • Pallas Athena

Hmm, men kan det alltså vara så olika? Efter första förlossningen kom inte mensen förrän efter ett halvår - fyra månader efter att mjölken slutade produceras! Och nu isåfall efter bara två månader trots att jag helammar?
    Jo, som preventivmedel vet jag att det inte fungerar om det dröjer för länge mellan amningarna, men det är ju inte det jag efterfrågar..
    Men när jag pumpade ur efter förra förlossnigen så pumpade jag inte på nätterna efter ca två veckor och ändå kom inte mensen då..

Och märkligt också eftersom det är färskt blod! Inget gammalt blod som kan ha legat kvar i livmodern och som kommer ut först nu!

• Protte

första barnet fick jag tillbaka min mens efter elva månader
    och nu denna gång kom den redan efter sex veckor så det kan tydligen vara väldigt olika
    jag har helammat båda..

• lijepa

jag fick mens 5-6 veckor efter förlossning trots helamning.

• Dino78

Jag fick tillbaka min mens direkt. Helammade.

DIF i själ och hjärta
  • Pallas Athena

Okej, märkligt!
    Men jag tycker ändå att jag isåfall borde få några andra symptom än bara blödningen..? Alltså att det borde vara mer som mina vanliga menser med PMS först, sedan mensvärk och sedan en forsande blödning som avtar för varje dag..? Nu har jag inte fått något av ovannämnda, utan bara en liten rosa-flytning ena dagen och en mindre blödning andra dagen och tredje dagen (idag) har det bara kommit en rosa flytning igen. Jag känner ingen smärta alls i livmodern, och alltså inte heller någon mensvärk! Och det har jag inte varit utan vid mens sedan de allra första menstillfällena i yngre tonåren!

• gammeltacka

Om avslaget inte är helt borta så kan det komma lite färskt blod om man tagit i lite för mycket, t.ex. lyft tungt eller gått i tunga backar med vagn.
    Mensen brukar komma ganska så snart om det blir regelbundna längre amningsuppehåll någon gång på dygnet t.ex. på natten.

• cirkuspuman
    Mjusch skrev 2007-04-22 22:25:13 följande:
    Kanske beror det på om man ammar på natten och hur länge det går mellan amningarna? För att amningen ska fungera som preventivmedel krävs ju att man ammar var 3-4 timme dygnet runt.
    Vilket inte heller är säkert jag ammade var tredje timme dygnet runt och blen ändå gravid
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova nov-04 ♥ Noel feb-06 ♥ bebis i magen bf 18/8 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Mens REDAN, trots helamning??