• Kantarellen

Sängfunderingar

Har varit och köpt säng, vi fick ett bra pris på två 90 sängar så nu skall det sovas?

Behöver köpa till ben, är det standardmått på sängben eller bör vi köpa där vi köpte sängarna (ganska stor prisskillnad mot IKEA).

I paketet så ingick två underbara bäddmadrasser, 90 cm dock. Vi har hela tiden sagt att vi skall ha EN bäddmadrass över hela sängen. Köpa till en likadan madrass fast 180 kommer gå på 3-4000 vilket inte är ett alternativ? Hur störande är det egentligen att ha två madrasser? Vet att det finns någon skumgummigrej man kan lägga mellan madrasserna, hjälper det? Funderar även på att köpa en billigare bäddmadrass på typ IKEA och lägga över madrasserna som ingick?.
    Tipps på hur vi skall lösa det?

• Svar på tråden Sängfunderingar
  • Freiya

bäddmadrasser finns ju att lägga över som du sa..kostar ett par tusen..
    vi har två 90-sängar och det funkar jättebra! har ingen böddmadrass över, så vi har den där skarven emallan, men det e inget som stör oss.
    sen vet jag inte hur du menar med standardmått på sängben? det e ju liksom bara 4 ben som man sätter i sängbottnen?
    eller menar du stomme? det finns i lite olika m¨tt, kolla på ikea tex. brukar finnas 120,160,180 av dom flesta, och lite fler mått på vissa sängar.

• Kantarellen

Jag menade skruven som man sätter fast benen med, alltså fästanordningen. Var nog otydlig.

Är ju lite orolig att skarven skall störa, men vi har ju redan beställt så? Får fundera ut hur det skall lösas.

• Makaron

Vi hade två 90 bäddmadrasser förut och jag HATADE den där skarven som blev. Nu har vi dubbel bäddmadrass och den är jag jätte nöjd med. Speciellt när vi har en liten som sover med oss i sängen. Våra gamla sängar var väldigt gamla och slitna, kanske därför som skarven var så märkbar.

• Jiffie

På Ikea finns skumgummi som ska täcka skarven! =)

• Kantarellen

Är ju orolig att jag kommer HATA skarven jag med... Och det vore ju trist med en ny säng.

Har funderat på den där skumgummigrejen, men fungerar det verkligen?

• Jiffie

...Och jag tycker det fungerar! Iallafall om andra alternativet är att köpa ny madrass för över 3000 kr.

• Pokergirl

Men varför beställde du då en sån säng? Vi shoppade en säng med continentalmadrass, ben, 180 cm bred, skulderzon, svart klädsel, det skönaste jag varit med om på www.ana.se för 12 000:-, skulle ha kostat oss runt 45000 i butik.

• Kantarellen

Pokergirl
    Det var bland det skönaste jag legat i till ett väldigt bra pris. Även om vi bestämmer oss för att köpa en bädmadrass för 3000kr så blir det billigare gämfört med den sängen vi valde mellan.

Dumt kanske, men jag är nöjd. Bara ett litet problem att lösa.

• Pokergirl

Kantarellen: Skulle ändå rekommendera dig att jämföra priserna med ana, det är en sängfabrik som även säljer sängar till fabrikspriser till privatpersoner. Du får inte en säng till bättre pris, jag lovar!

• Kantarellen

Jo, fast dom ligger i småland, dit är det många mil. Vi har ingen bil och måste låna/hyra en i så fall, dessutom så går det ju åt en hel dag för oss. Skulle aldrig få för mig att köpa en säng utan att pröva den. Så rent ekonomiskt tvivlar jag starkt på att det skulle vara en bra affär - hur billiga dom än är. (förutsatt att vi köppte en säng i samma prisklass som vi tittat på nu.)

• Pokergirl

Hahaha, och jag bor i Norrland! När man shoppar säng hos ana så åker man och testar en säng hos sin möbelaffär, tar namn på sängen och ringer därefter till ana, berättar vilken säng man testat, de säger vilken dom har som är jämförbar (samma säng men utan logga) och till vilket pris (normalt mellan 50- 75% rabatt). Vi valde en jättebra säng att utgå ifrån och har inte ångrat oss en dag, den säng vi fått är suverän!

• Kantarellen

Någon som vet om det är standardmått på skruvarna till sängbenen. Med andra ord, kan jag köpa benen på IKEA och sätta dom på min en MIO?säng

• Jiffie

Jag kunde kombinera Jyskben till Ikeasäng en gång, men jag tror faktiskt inte det finns någon standard. Verkar liksom för bra för att vara sant. Spec Mio vill säkert att man ska köpa deras ben till deras sängar. Ikea brukar ju vara mycket tillmötesgående, så du kanske kan fråga där? Alltså om deras ben passar andra sängar. Annars får du nog helt enkelt undersöka fästet och mäta ;)

• Kantarellen

kanske kan vara värt att pröva med IKEAben i alla fall.

Hittade inte skarvgrejen till ma´drasserna på IKEAs sida, någon som vet var jag kan hitta`?

• Kantarellen

Har nu googlat som en tok men hittar inte... Vad heter den där grejen man lägger mellan madrasserna? Madrasskil? Hittar inget på dom stora varuhusen...

Svar på tråden Sängfunderingar