• JolinesMamma

Smörgåsrån?

Alla föräldrar jag känner ger sina små barn (yngre än ett år) smörgåsrån. Vi har gett vår dotter också, och hon tycker om att sitta och plocka med det själv. Men nu har jag hört från många håll att det inte alls är bra. Vad är det som är så onyttigt med det? Varför är annat vitt bröd nyttigare? Någon som vet? Vill ju inte fördärva hennes matvanor redan

• Svar på tråden Smörgåsrån?
  • Maggis Nervis

Ingen aning.. Det är väl inget socker i det? Enda jag kan komma på är att när Adele satt o sög och geggade med rånet då blev det ibland en stor klump som hon sen kanske skulle kunnat sätta i halsen eller nåt??? Fast.. Det kan dom säkert göra med annat med... Hon använde både knäckebröd och sm.rån när tänderna var på g.. för att gnugga med!

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • JolinesMamma

Nej, vad jag vet så är det inget socker i. Och vitt mjöl är ju vad barn ska ha, fullkorn är för mastigt.

• Amita

BVC har sagt till oss att vi ska ge det som första bröd, osötade smörgåsrån för att se att de tål gluten och vete. Står i min bok om mat också. Senare är det dock bättre att ge annat bröd som är mer näringsrikt och mer mättande (dock ska små barn inte äta bröd med mycket fibrer).

• JolinesMamma

Ja, det är de anvisningar jag har fått också. Kanske bara är ett påhitt att det skulle vara onyttigt.

• Amita

Det är väl det att när de blir större så är vanligt bröd nyttigare eftersom det är mer näringsrikt. De innehåller lite salt men BVC sa att det är så väldigt lite så det gör ingen skillnad bara om man skulle äta extremt mycket. Kan det vara det folk menar?

• SaraoAlbin

jag kan inte näringslära helt hundra men jag tror att de KRAVmärkta smörgåsrånen är bättre än de vanliga.....kan inte på rak arm skillnaden men jag tror det har något med transfetter osv...Det är i alla fall skillnad när man läser på innehållsförteckningen....

• gravida06

ussch d¨å min lilla trycker säger i sej 5-10 kex om dan:-O

• Yena2

Här går det också åt en hel del smörgåsrån. Tjejen är snart 8 månader. Har ätit dem sedan hon var ca 4 månader. En annan favorit är majskrokarna.

• glassen

Läste nånstans att de inte var nyttiga. Tror att det var för att de innehåller härdat fett. Kan det stämma? I alla fall så brukar ju de flesta barn få smörgåsrån så jag tror faktiskt inte det är så farligt. Nu för tiden är ju det mesta farligt enl experterna.

• Anirak

Hej,
    smörgåsrånen innehåller enligt flera artiklar i bl a DN transfetter - dvs de värsta sorters fetterna för både vuxna och barn (mycket stor risk för hjärt- och kärlsjukdomar). DN har en lista, tror att man kan hitta den på deras sökfunktion. Sök på "transfetter" på Vetenskapsdelen.
    Vi har helt slutat köpa bl a Digestivekex av den anledningen.
    Man kan skriva till företagen och trycka på om detta, för i många fall går det att ta bort utan att produkten försämras.

Det man ska undvika är det som i innehållsförteckningen beskrivs som "Härdat fett" eller "Delvis härdat fett".

• Linastrumpan

De ekologiska innehåller inte härdade fetter, vilket är det onyttiga, så jag har gett min dotter sådana istället

• Jasoba

Tror att anledningen till att de inte är nyttiga är att vitt mjöl omvandlas till socker i tarmen och faktiskt höjer blodsockret snabbare än just socker för att molekylerna är så finfördelare. Tror man som förälder ska passa sig lite för att ge för mycket kex även om det bara är smörgåsrån. Självklart ska de ges för att vänja vid gluten. Men lagom är bäst! Har sett tabell på om hur mkt sockerbitar olika bröd blev i tarmen och det var chockerande, kommer dock inte ihåg hur många det var

Svar på tråden Smörgåsrån?