• Anonym (så rädd)

Flygrädd....

Tänkte se om det finns andra där ute med samma problem. Jag är så fruktansvärt flygrädd och dom senaste åren har det bara blivit värre och värre. Har tabletter att ta vid behov men hjälper mig inget längre.

Jag älskar att åka utomlands men nu har det blivit så jobbigt att jag nog hellre står över. Trodde detta problem skulle bli bättre med åren men icke.

Jag och min man ska ha semester nu i början på juni och han har redan börjat prata om vi inte ska åka nånstans men som det är just nu så vågar jag inte tänka på det knappt. Jag vill inget hellre egentligen.

Nån med erfarenhet av vad man tänkas göra för att förbättra situationen?

• Svar på tråden Flygrädd....
  • Fiaflopp

Åh,jag är så extrem så att jag tom TROR att jag är flygrädd,att jag TROR det beror på att jag aldrig ens vågat flyga...
    Min nyblivne man tjatar om att vi ska åka utomlands och jag vågar int ejust pga flygrädslan!

Det känns väldigt trist...

• Anonym (så rädd)

Jag förstår va du menar. Innan har jag tvingat mig själv och flyga för jag älskar att komma till värmen och allt men nu känns det inte längre som kan göra det.

Men du har aldrig flygit? Får man fråga vad du tror skulle va värst om du gjorde det?

• Anette65

Varit flygvärdinna i 15 år. Kanske kan jag hjälpa?!

Vad är du rädd för?

Du behöver inte skämmas för detta. Var 3:e person tycker det är obehagligt att vara i luften.

Kram

• Fiaflopp

JAg är enormt höjdrädd,det är bara höjden jag är rädd för...plus att jag har kontrollbehov och jag har ju ingen kontroll över flygturen!

• Anonym (så rädd)

Anette...det värsta med flygningen är starten , turbulensen och landningen. Landningen går an men turbulensen kan jag inte hantera. Sist vi flög och det vart turbulens så höll på och krypa ur mitt eget skinn. Jag stor grät näst in till skrek av rädsla. Fick sån fruktansvärd dödsångest. Jag sa till en av flygvärdinnorna att jag upplever detta som ren skräck men fick till svar att det är vanligt med flygrädsla. Såg ibland att folk bara titta på mig. Säkert av medlidande men ändå jobbigt.

• Mrs

Hej!

En till flygvärdinna här ! Jag träffar på någon varje dag som
    är rädd. Vissa har tabletter, andra behöver bara få lite stöd
    och få prata, men det är väldigt vanligt att vara rädd.
    Det finns kurser att gå om man vil, har för mig att Sas
    ordnar en på arlanda tex. Det är ju säkert en hel del pengar,
    man kanske kan det vara värt ett försök ?

När passagerare berättar för mig att de är flygrädda så brukar
    jag försöka förklara just vad turbulens orsakas av om det
    tex är det som gör dem rädda.
    Jag tror att de flesta människor har en rädsla för något,
    jag får tex panik runt ormar och har försökt spendera
    tid i samma rum som en orm, men började skaka och gråta
    hysteriskt, så jag förstår verkligen hur det är att
    vara rädd, även om jag ju förstås inte är rädd för just
    flygning.

Fråga gärna om det är något du undrar.
    Kram

• Just A Girl

Men ta en bussresa istället, finns ju typ nonstop resor tex till London, Paris eller baorter i både spanien, italien m.f. Då får ni eran resa men slipper flyget.

Jag flyger men tycker oxå det är obehagligt, speciellt sen jag fick barn.
    Men jag försöker tänka att det bara är en transport sträcka till något underbart

Why do all good things come to an end...
  • Fiaflopp

Många dricker ju en massa alkohol innan just pga detta,ska det verkligen vara nödvändigt?
    Jag hade ju helst velat vara avslappnad och ta en drink eller öl för mysfaktorns skull men börjar undra om det är möjligt alls...

• Anonym (så rädd)

jag skulle vilja veta lite om turbulens om hur farligt det är och kanske lite vad jag bör tänka på när det blir det.

Tack va ni är gulliga som vill stötta och hjälpa mig uppskattas verkligen.

• marydot

Hej, har själv varit flygrädd nästan hela livet och tvingas resa minst en gång i månaden de senaste 6 åren. en riktigt pärs. men jag förslår att ta hjälp av flgyvärdinnor/värdar som alltid varit super hjälpsamma. Luftfartsverket har ett "forum for flygrädda" som hjälpt mig mycket under åren. Sist, Allen Carr har skrivit en bok "the easy way to enjoy flying' som också har hjälpt mig. Jag har accepterat att jag är rädd, trots att det inte är farligt, och försöker slappna av så mycket som möjligt på flyget. och sitter alltid vid vingen då jag har för mig att det skumpar mindre i turbulens.... lycka till... låt det inte ta kontrollen över ditt liv...

Svar på tråden Flygrädd....