• Fidelis ad urnam

Ska snart betsa ena bänkskivan

Det är första gången jag betsar, vad ska jag tänka på?

Efter det att jag har betsat, kan jag ha på träolja över för extra skydd?

Skivan ska vara i köket, vid spisen och med en diskho nersågad i sig så jag vill ha den så tålig det bara går.

Alla tips och råd mottages tacksamt.

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • Svar på tråden Ska snart betsa ena bänkskivan
  • Fidelis ad urnam

ingen som kan betsa?

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • Gisse the one

Värm en halv liter vatten till betsen eller så mycket som anges på påsen.
       När vattnet svalnat blandar du i betspulvret. Gör blandningen t ex i en gammal avskuren läskflaska i plast eller annat kärl du inte ska använda i fortsättningen.
       Detta eftersom betsen tränger in i all plast och lämnar fula märken. 

19. Skydda ändträ med vatten

Pensla vatten på ändträet. Då suger det inte så mycket bets att det blir stora färgskillnader mellan bänkytorna och ändträet.

20. Betsa ytan - torka och slipa

Betsa hela arbetsskivan. Gärna också undersidan. Stryk ut betset i träådringens riktning. Se till att skivan ligger plant. Då blir resultatet bäst.
       Innan du lackar ska du låta betsen torka i minst tolv timmar. 
       Man kan ibland behöva slipa ytan efter en betsning. Det beror på att träet reser sig och det känner man med handen. Ytan blir mycket skrovlig.
      Slipa därför innan du lackar om ytan känns skrovlig. Slipa med fint slippapper.

21. Lacka skivan

Köp lack som man ska ha ovanpå betsad yta. Lacka först när betset härdat.
       För att få en riktigt tålig yta kan du lacka ytterligare ett eller två lager.
      Se bara till att lacken torkar ordentligt. Följ bruksanvisningen för lacket.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • Fidelis ad urnam

ah, men jag har färdig bets
    Tack ändå för den mycket fina presentationen.

Men kan man ha träolja över en betsad yta?

• Fidelis ad urnam

så drygt!

Vi köpte oljan på IKEA innan vi köpte betset, men då är det väl bara att lämna tillbaks oljan då och köpa vax *suckar irriterat*

Svar på tråden Ska snart betsa ena bänkskivan