• Mammann

Kan man göra mammografi när man ammar?

Har länge känt att jag borde göra en mammografi. Inte för att jag känner några speciella knölar, eller..rättare sagt känner jag ju massor av knölar och ådror eftersom jag ammar, men jag har bröst-tumörer både på min mammas och pappas sida, och jag är ju ändå 36 år nu.. Men de senaste nästan 7 åren så har jag sammanlagt haft ett halvår då jag varken varit gravid och inte heller ammat, så det har aldrig riktigt varit läge. 3 fullgångna graviditeter, långa amningar och ett par misslyckade graviditeter har gjort att tiden gått. Har ju ingen lust att sluta amma bara för att göra en mammografi, men tiden bara går och går, och min farmor dog av bröstcancer i i min ålder... Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Kan man göra mammografi när man ammar?
  • lilly k

Hejsan du, socialstyrelsen rekomdenderar att man börjar med mammografi när man är 40 år med 18 månders intervall fram till 50. Men eftersom du har det i din släkt i unga år kan det vara läge att göra en mammografi tidigare. Att göra mammografi när man ammar är ingen hit, bilderna blir svårbedömda. Man kan då istället göra ett ultraljud men det har inte lika hög säkerhet som en mammografi. Har du tänkt sluta amma inom en överskådlig framtid skulle jag ha väntat. Hoppas du blev något klokare av detta.

• Galatea

Jag är 34 år och går också på regelbundna kontroller av mina bröst då jag har "dåliga" gener då det gäller bröst. Jag tycker att du ska beställa en tid när du har slutat amma...tror inte att det går att få bra bilder med svullna bröstkörtlar och mjölk överallt. Ultraljudet görs mest som ett komplement iaf för mig...
    Men du kan ju slå en signal och fråga mammografimottagningen.
    Lycka till!!!

• Mammann

tack för svar. Fårjag som jag vill så ammar jsg 1,5 år till. Kanske får ringa...

• Viktors mamma

Jag har gjort ultraljud av brösten när jag ammat, men väntat med mammografi tills jag slutat att amma. Det beror nog på hur skickliga de är som gör mammografin för det är ju svårare att se när brösten är fulla med mjölk men det är ju möjligt att göra det. Räkna med att det kommer att spruta ut mjölk bara
    Men ring och fråga mammografiavdelningen. Jag fick en tid för mammaografi nu när jag ammar men i samråd med min doktor så ska jag vänta tills jag ammat färdigt.

• backtimjan

När barnet inte är så litet längre brukar man inte ha "fullt med mjölk" i brösten även om man ammar. Brösten vänjer sig ju vid när och hur ofta man ammar. Jag har hört talas om någon som gjorde undersökning medan hon ammade och upptäckte en cancerknöl - men jag vet inte om det var UL eller röntgen de gjorde.

• lilly k

Jag jobbar som mammosyrra och hade jag haft dig i luren så skulle jag råda dig till ett U-ljud. U-ljudet är som ett komplement till mammografin och kan aldirg ersätta den. Så när du har ammat färdigt ska gör du förstås göra en mammo. Det är inte farligt att göra en mammo när man ammar, men det gör förmodligen ont och man ser inte speciellt mycket på bilderna heller.

• Mammann

Tack så jättemycket för era svar! Ska ta tag i detta och försöka få till ett UL, så har jag iallafall gjort nåt så länge.

Svar på tråden Kan man göra mammografi när man ammar?