• Kitty75

Min 2-åring dunkar huvudet

Min son som är 2 år dunkar huvudet jätte hårt i golvet eller väggen när han blir arg eller om vi inte förstår honom. Han är ständigt blå/gul i pannan och har bulor. Något tips på vad man kan göra, försöker att avleda honom men det hjälper inte.

• Svar på tråden Min 2-åring dunkar huvudet
  • Felicia6

Sådär har min son gjort sen han var 6månader.. vi har låtit han vara, och till slut så slutade han med det.. nu gör han det väldigt sällan.

Ingenting vi gjorde hjälpte, och han började snart fatta att vi "dansade efter hans pipa" då han gjorde det och fick sin vilja igenom..

• bonnieloveskim

Har intehaft den situationen själv men en sak jag kom att tänka på när jagläser det du skriver är att du kanske kan ge han en "argkudde" dvs om han är arg så ge kudden så han kan banka huvudet i den.
    Han kanske blir så pass distrahetad av att du vill visa han när hanär arg att han slutar eller så härmar han dig
    Pröva med att du själv är arg och dankar huvudet i kudden när du är låtsas vara arg. Barn är ju bra på att härmas.

En del barn har ju häftigt tempramet och har ett riktigt behöv av att få ut sin ilska och det hjälper inte bara att låta dem sura.
    De vill göra sig av med ilskan fysiskt och sedan kan det ofta vara bra.

Men något mjuk som han får slå på eller med..

Du skriver "när vi inte förstår honom"... pröva med att säga till han att "visa och peka" istället för att be han upprepa sig med vad han säger. Der kan underlätta för han för han kanske blir helt frustrerad för att han inte kan få er att förstå med ord.

• Mummynr1

Sådär gör min 2 åring med. Vi låter honom vara och tröstar honom inte om han får ont av det (vet att det låter hemskt) Han gör det mer sällan nu tycker jag. Han har väl börjat lära sig att det gör ont.

• Kitty75

Kanske skall sluta trösta, han vill ha tröst efteråt och det är jätte hemskt. Han vet att jag blir berörd när han dunkar huvudet, han kastar saker också men det är "ok", men huvudet är man lite rädd om. Han fick hjärnskakning annandag påsk för att han ramlade i duschen och tuppade av när vi var i badhuset och badade och nu tar jag honom så fort han börjar med huvudet och det vet han....

• bonnieloveskim

Sluta inte trösta!

Visa att han är duktig när han inte är arg.
    Kärlek när han är duktig då han vet vad som är bra.
    Mycket kramar varje gång han gör något bra och trösta när han är ledsen. Även om det är han själv som blivit arg så är det viktigt att du visar med att ta emot han när han slutat banka och slå att det är rätt att vara lung.

• Little Mama

Usch så gör min son med. Tycker det är hemskt.. Pannan går ständigt i blå/lila/gult.

Ska prova det där med kudden, men ibland hinner man ju inte med. Han blir bara tvärarg och pang så dunkar han huvudet i det närmsta han har.

Kitty 75: Fy vad läskigt med simhallen. Hoppas han mår bättre!!

• Kitty75

Tack för tipsen, ja han är fullt återställd nu!!
    Känns skönt att höra att det är fler som gör så...

• tjorven80

så gör min dotter. jag har nu gått så långt att ja bara tittar på henne och säger att så kan man inte göra sedan går jag därifrån.. det funkar, för hon gör det inte lika ofta nu.. 15mån

Svar på tråden Min 2-åring dunkar huvudet