• Alda

jämka på vårt bolån?

Hur jämkar man på bolånet?
    Sker detta automatiskt och kommer de pengarna från deklarationen eller måste man skicka in den lappen om jämking först?

• Svar på tråden jämka på vårt bolån?
  • kath

Jämking sker först om ni har begärt det. Och ni begär via ett speciellt dokument ( om jag förstått det rätt)

Vi pratatde med skatteverket och valde efter diskutionen att inte jämnka eftersom det är bättre att staten håller inne de pengarna. De täcker nämligen vår fastighetsskatt. Och då "slipper" vi spara till den eftersom det sker automatiskt.

• Jiie

Vill du jämka så fyller i den blanketten som Skatteverket har, så kommer ett beslut hem till dig.
    Jag jämkar och betalar 20% i skatt varje månad, hade jag inte gjort det hade jag fått tillbaka en klumpsumma istället varje år.

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • Anonym (Ny husägar)

Måste fråga: vad innebär det att jämka eller att inte jämka?
    *förvirrad*

• Alda

JIE: men det är det jag vill få tillbaka pengarna i en klumpsumma, men förstår inte hur jag får dem..

• Jiie

Jämka gör du för att du betalar ränta på lånen.

Du får du betala mindre skatt varje månad.

Jämkar du inte betalar du din vanliga skatt, och varje år när din deklaration är klar får du tillbaka pengarna där istället.

• mammastitch

Man kan antingen: jämka (räka ut den nya lägre skatten) i förväg, så att de drar mindre skatt varje månad ifrån ens lön. Detta måste man göra aktivt. Dvs, beställa blanketterna och skicka in till skatteverket.

eller så kan man: vänta, så har skatteverket justerat hur mycket skatt du skall betala när deklarationen kommer. Detta innebär oftast att man får tillbaka en klumpsumma pengar lagom till midsommar. Detta sker automatiskt och du behöver inte göra annat än att skicka in deklarationen påskriven (vilket skall göras i alla fall;).

Vad man väljer är efter tycke och smak. MEN du kommer alltid att få tillbaka det som du har betalat in för mycket i skatt.

• Alda

om man inte jämkar kommer det alltså på deklarationen? jag fick tillbaka 500 kr på deklarationen, skulle det alltså vara inräknat på de pengarna då??

hur mycket får du när du jämkar i månaden?

• Jiie

Alva, när köpte ni er bostad?

• Alda

har trott att det var en ganska så stor summa pengar man fått? kan det ha något att gör med att jag har pluggat och bara jobbat extra som jag fått lite pengar? min smabo jobbar heltid och fick nog 3000 kr.

Svar på tråden jämka på vårt bolån?