• malachis mamma

volt på spis (känner mig korkad)

Har precis köpt och fått hemlevererat en ny sprillans ny spis/ugn. Vid leveransen sa killen: bla bla bla märke hit o dit spis 400 volt. är det OK?

hur tusan vet man det? med risk för att låta dum så har jag aldrig funderat över vilken spänning det ska vara till en spis!

Vi bor i en vanlig lgh från 90-talet. standard standard allt.

snälla, vänliga, el-kunniga människor. kan ni hjälpa mig?

• Svar på tråden volt på spis (känner mig korkad)
  • Nicke

400 volt är vanligt och det brukar finnas framdraget vid spisarna. Speciellt när lägenheten är ifrån 90-talet.

• Alle

Vårt hus är byggt 78 och har 400 V, vilket känns bra då de flesta induktionsspisar går på 400 V och vi har tänkt skaffa en sån.
    Men nu var jag inte med när sambon kollade men det borde stå om du drar ut spisen så att du ser kontakten,

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • malachis mamma

tack tack!
    ja alltså den gamal spisen är redan bortforslad. borta!
    nu står den nya fint här och väntar på att jag ska koppla in den... så det kan jag göra då?

• Nicke

Uttag med 400-volt ser inte alls ut som ett vanligt uttag.
    Passar kontakten i uttaget så är det bara att koppla in.

malachis mamma skrev 2007-04-23 13:06:14 följande:
    tack tack! ja alltså den gamal spisen är redan bortforslad. borta! nu står den nya fint här och väntar på att jag ska koppla in den... så det kan jag göra då?
  • Alle

Men vet du att du har 400V? För vet du inte det så kan du inte koppla in den.
    Nu är det nog som N1cklas säger - att du troligtvis har 400V men du måste veta säkert innan du kopplar in något.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • malachis mamma

nu har jag kollat uttaget, det ser inte ut som ett vanligt utan mycket bredare och... annorlunda

verkar passa bra med kontakten.

jag testar.

om ni inte hör av på en kvart kan ni väl ringa brandkåren!

tack för era snabba svar!

• SVejsan

Men däremot brukar ibland 400v spsiarna även gå och köra på 230 V det beror på hur koppling bak är gjord , man skall byggla om och så vidare (du behöver en elektriker då), har den ett vanligt jordat stickpropp så är den avsedd för 230 V

Trefaskontakten för spisar/ugnar brukar ha se väldigt speciell ut (Perilec) (tre-fyra runda stift och ett fyrkantigt i mitten),
    Har du ett sådant i motsvarande i väggen är det bara att koppla in...
    Är det en dosa som du skall ansluta lösa kablar till så får elektrikern göra det...

• malachis mamma

det fanns ett färdigt uttag och det passade utmärkt! Nu är den igång för avbränning. funkar!! Tack igen!!

• Nicke

Du hittar inget uttag som har mer än 400v bakom spisen.
    Det kan dock vara MINDRE än 400volt och då går spisen på halvfart typ.

Alle skrev 2007-04-23 13:10:56 följande:
    Men vet du att du har 400V? För vet du inte det så kan du inte koppla in den.Nu är det nog som N1cklas säger - att du troligtvis har 400V men du måste veta säkert innan du kopplar in något.
  • malachis mamma

den funkar på helfart

• Nicke

Det var jag säker på att den skulle göra i ditt fall. ;)

malachis mamma skrev 2007-04-23 14:30:17 följande:
    den funkar på helfart
Svar på tråden volt på spis (känner mig korkad)