• Trident

Töjning = Risker ?

Hej!

Min fru vill att jag skall hjälpa henne att töja och träna slidmynningen inför kommande förlossning. Är det bra? Vilka risker och fördelar kan vi räkna med?

/ Fundersam...

• Svar på tråden Töjning = Risker ?
  • Mabybaby

Va? kan man göra det? Eller jag menar, såklart man KAN, men har ni läst någonstans att man SKA göra det? Hur kom ni på en sån sak? Låter ju lite småpervo... Men, det är kanske helt normalt, vad vet jag. Intresserad av att höra om någon som ägnat sig åt detta.

• LeWi

Tja - vet inte om ni har så mycket för det eg men jag har hört att det ev kan hjälpa mot bristningar om man masserar mellangården med olja och tänjer lite...
    Å så kan det ju vara en ganska trevlig aktivitet, bara för skojs skull, att massera tjejens underliv med olja

Grattis till knodden!

• ElinC

Det ska va mandelolja som man kan köpa på apoteket. Jag har hört att det ska stämma. Att huden blir mer elastisk inför förlossningen.

• mumlan1

Har hört samma sak som ElinC, finns även på hälsokostbutikerna, med märket Weleda.

• Anonym

Fast kroppen är ju organisk. en kvinnas underliv äe redan elastiskt.

• Trident

Hur vi kom på det?

Om nånting stort ska ut genom ett trångt ställe kan det ju aldrig vara fel att träna för det i förväg. Frugan tog upp det häromdagen och jag tvärvägrade direkt. Men nu har jag tänkt om lite och tror på det själv. Men åter till min fråga, VET någon någonting om vilka risker eller fördelar det för med sig? Inga gissningar. Det kan vi göra själva.

• Anonym

helt korrekt! gick en privat kurs inför födseln och denna massage rekommenderas varmt! innebär inga risker.

from v34 rekommenderas massage av pereneum,
    ca 3-4 minuter per dag upp till ett djup av 4 cm. använd mandelolja utan aromatiska tillsatser.

man bör kunna märka resultat inom loppet av en vecka.

• LeWi

Om du vill ha stenhårda fakta så ska du nog prata med eran BM istället för att lägga ut frågan här
    Vi är ju trots allt inga forskare på ämnet - gissa eller tala utifrån egen erfarenhet är allt vi kan göra.
    Om det inte dyker in nån BM eller förlossningsläkare i tråden såklart!

Själv töjde jag inget och fick en minimal bristning - vet en bekant som masserade med mandelolja och grejade och hon sprack mer... Ingen kan ju veta säkert vad som hjälper och hur (fast hon sa ju att de iaf haft trevligt när de smörjde!)
    Om man tänjer ut det över en längre tid kanske det inte har lika lätt att gå tillbaka till sin normala form heller?

Får jag bara fråga - varför tvärvägrade du?

• Essi73
    Anonym skrev 2007-04-23 14:19:36 följande:
    helt korrekt! gick en privat kurs inför födseln och denna massage rekommenderas varmt! innebär inga risker.from v34 rekommenderas massage av pereneum, ca 3-4 minuter per dag upp till ett djup av 4 cm. använd mandelolja utan aromatiska tillsatser.man bör kunna märka resultat inom loppet av en vecka.
    Skriver under på den, samma sak tippsades vi om på Profylaxkursen.
    Själv har jag Wiledas nån-sorts-olja.

Inga risker utan man skall då hjälpa upp blodcirkulationen som i sin tur gör muskulaturen mjukare och man antas då spricka mindre. Obs; jag skriver _antas_!
  • Trident

Jag tvärvägrade först instinktivt inför uppdraget att töja "min" kära kärlekstunnel. Det töjs ju mer än tillräckligt i samband med förlossningen hur som helst. Sedan tänkte jag efter och har nu kommit till insikt. Så nu töjer vi så fort vi kommer ihåg det, men måste avbryta då och då. Det tenderar att bli för skönt....

• Mabybaby
    Anonym skrev 2007-04-23 14:19:36 följande:
    helt korrekt! gick en privat kurs inför födseln och denna massage rekommenderas varmt! innebär inga risker.from v34 rekommenderas massage av pereneum, ca 3-4 minuter per dag upp till ett djup av 4 cm. använd mandelolja utan aromatiska tillsatser.man bör kunna märka resultat inom loppet av en vecka.
    Får jag fråga vart man går en sån kurs? och exakt "hur" ska man massera? Är det någon som har någon handgriplig info om detta?
  • Mabybaby

Okey, nu har jag letat, hittade det här:

Prenatal Perineal Massage

Perineal massage is a technique used to increase the possibility of delivering a baby without an episiotomy. It stretches the perineal tissues, resulting in less resistance to the birth of the baby, and less need to cut into the tissue to make room for delivery. If the muscles of the pelvic floor are relaxed, there will also be less resistance. Doing the massage helps a woman identify those muscles and learn to relax them in response to pressure. Massaging the oil into the perineum may soften the tissue, again reducing the resistance and the need for an episiotomy.

Instructions

The massage should be done daily for at least 5 minutes beginning about 6 weeks before your due date.
    Either you, your husband, partner or friend can do the massage.
    Wheat germ oil, available in Health Food Stores is recommended by some people, and olive oil or other vegetable oils can be used as well.
    Make yourself comfortable ? lying in a semi-seated position against some pillows.
    The first few times you do this, take a mirror and look at your perineum so that you know what you are doing.
    Dip your fingers into the oil and rub it into the perineum and over vaginal wall.

Doing the massage: If you are doing the massage yourself, it is probably easiest to use your thumbs. Your partner can use his index fingers. Put your fingers 3? into the vagina and press downward (toward the rectum). Maintaining steady pressure, slide your fingers upward along the sides of the vagina, moving them in a rhythmic U type of movement. This movement will stretch the vaginal tissue, the muscles surrounding the vagina and the skin of the perineum. In the beginning you will feel tight, but with time and practice the tissue will relax and stretch.

Concentrate on relaxing your muscles as you apply pressure.

As you become comfortable massaging, use enough pressure until the perineum just begins to string from the tension you apply. You will later recognise this stinging sensation as the baby?s head crowns. Partners can insert more fingers and perhaps the whole fist as the woman approaches term and the perineum has become more elastic. This creates confidence that a baby?s head can surely fit through.?

• Trident

Snyggt!

Då är vi ju inte helt fel ute. Är det någon mer än vi som jobbar på med detta? Och hur gör ni? Det är ju lite kliniskt att säga att vi masserar mellangården inför förlossningen, Sex med hela handen är väl mer närmare sanningen. Slutar alltid i fontänorgasm....

• Anonym (?)

Får ni in en hel hand? Måste göra skitont ju...

• Trident

Anonym (?) skrev 2007-04-24 14:43:01 följande:

Får ni in en hel hand? Måste göra skitont ju...
    I så fall är hon bra på att dölja det... eller så får hon orgasm av smärta.
    Nej det gör inte ont. Det är skönt.
  • Anonym (åderbråck)

Måste bara fråga, har hon fått den roliga åkomman åderbråck?
    Pratade med gubben min om det här och jag tänkte direkt att jag antar att hon inte har några besvär mellan benen inna. Jag har nämligen åkt på värsta sortens åderbråck så mina blygdläppar är som ballonger, gör så in i hel**e ont!

• Trident

Nej inte det. Jag har klarat mig undan det. Det är inte min man som skriver nu, utan jag. Vi använder samma dator. Kul att så många bryr sig om våran fråga. Och nej det gör inte ont med en hand i muffen. Första gången visste jag inte ens om det utan han berättade först efteråt vad han gjort. Det var i samband med efterspelet. Och nej, jag är inte stor som en tunnel. Jag kan fortfarande knipa fast ordentligt runt mitt lillfinger. Jag är nog bara lyckligt lottad....

Svar på tråden Töjning = Risker ?