• Puss och Kram

Att välja sånger till dop, har ni blivit nekad någon låt?

Ska träffa prästen nästa vecka och gå igenom dopcermonin. Vi har en vän som ska spela och sjunga några sånger på dopet och vi har redan tänkt ut några alternativ, Men vid en träff i mammagruppen hörde jag att fler hade fått nej på vissa sånger, tom vissa krista sånger/psalmer.

Har någon fler råkat ut för detta och vilken sång/sånger var det i så fall. Vill kolla om det bara är här som prästen är krånglig eller om det finns vissa restrektioner vad en dopcermoni får innehålla...

Tala gärna om vilka sånger som ni fick ha med också..

• Svar på tråden Att välja sånger till dop, har ni blivit nekad någon låt?
  • grisekno

Skulle vara intressant att få veta vilka sånger/psalmer de blivit nekade!

• Puss och Kram

En kompis ville ha med Jesus älskar alla barnen, men den hade tydligen inte passat. Det var den enda specifika sången jag kom ihåg, sen var det fler som sa att nej vi fick inte heller välja som vi ville...

• Mikkel räv

Jag kan fatta att "Jesus älskar alla barnen" inte fick vara med eftersom den har en minst sagt gammal syn på raser osv.
    På ett dop skall man ha med minst två psalmer ur psalmboken och kan sedan "bygga på" med andra sånger och musik. Det är föräldrarna, kyrkomusiker och präst som väljer i samråd. Prästen har dock utslagsrösten eftersom h*n är ansvarig för förkunnelsen i kyrkorummet, och dit hör också musiken! Man måste också komma ihåg att alla dop är öppna gudstjänster i församlingens regi och inte privata sammankomster. Därför måste musiken ha en sådan karaktär. Om något anses "opassande" på dopgudstjänsten kan man väl spela den sången/sjunga den sången på fikat sen?
    Lycka till med dopplaneringen!

• SaramedM

Om de fått nej så kan det ju bero på att psalmerna har en annan betydelse i kyrkoåret. Det är ju en gudstjänst trots allt

• Mikkel räv

SaramedM - Säkert! Sommarpsalmer i oktober och liknande! Men då tycker jag att det är prästens uppgift att komma med vettiga förslag på andra BRA psalmer, så att alla kan känna sig nöjda!

• SaramedM

Mikkel räv; absolut! Det flesta "klassiska" doppsalmerna ligger just under dopet i psalmboken.

Svar på tråden Att välja sånger till dop, har ni blivit nekad någon låt?