• åjja gåjja

Elstängsel

Hej!
    Är det någon som har ett bra tips om hur man lär en 16 månaders kille att elstängslet är farligt?
    Vi bor på landet med både hästar och kor runt oss. Grannens kor har taggtråd-staket och våra hästar har elstängsel.
    Min son vet att taggtråden är farlig - är ju inte så svårt att visa piggarna osv. Däremot är det knepigare med elstaketet - det syns ju inte att det är farligt! Dessutom ser han ju att vi ibland kan ta i det när vi bygger staket.
    Har ni något bra tips???

• Svar på tråden Elstängsel
  • jempagirl

Nej, gud va svårt. Han kan ju inte lära sig då ni kan ta i stängslet ibland..
    Vet inte vad man ska säga till en så liten.

• Nicke

Jag vet inte hur vi har gjort.
    Dottern har fått en liten stöt en gång men hon är väldigt försiktig runt staketet trots att mamma tar i det ibland. Hon vet att vuxna får men inte barn. Om hon skiter i det och tar i staketet ändå så märker hon ju ganska snabbt att det inte är så bra att ta i det. ;)

• Malinnx

Vi sa till sonen att staketet brändes..Funkade länge, men en gng tog han i det..Sen dess har det fått vara ifred..

• åjja gåjja

Är det ok om dom får någon stöt en gång? Eller är strömmen för stark för sådana små? Kan det hända något om han får en stöt?

• Nicke

Det är okey.

åjja gåjja skrev 2007-04-23 14:00:06 följande:
    Är det ok om dom får någon stöt en gång? Eller är strömmen för stark för sådana små? Kan det hända något om han får en stöt?
  • J3NNY

Tror knappast sakerna hade varit tillåtet att ens inneha om det nu var så farligt att få sig en stöt..

Ibland måste man tyvärr lära sig den hårda vägen..

• Åke

Låt ungen få en rejäl kyss så ska du se att saken är ur världen sen.

• spenatmamman

Det enkalste måste ju vara att göra med barnet som med djuren, gå på det en gång och sen aldrig mer . Det är ju knappast farligt.

• Suskiv

Han lär märka det själv om hon tar i staketet. Stöten är ofarlig.

• sprättan1

nu vet jag ju inte så mkt om elstaket om man säger så, men kan ni inte sätta lite taggtråd vid elstängslet där en lilla brukar röra sig? eftersom han visste att taggarna var farliga?

• Nicke

Taggtråd brukar inte gå ihop så bra med hästar.
    Speciellt inte om man har både taggtråd och el-staket. Det är inte tillåtet.

sprättan1 skrev 2007-05-21 22:42:40 följande:
    nu vet jag ju inte så mkt om elstaket om man säger så, men kan ni inte sätta lite taggtråd vid elstängslet där en lilla brukar röra sig? eftersom han visste att taggarna var farliga?
  • Nicke

Min dotter har aldrig tagit i staketet och vi har haft hästar långt innan hon kom till världen och massor med el-stängsel. :) Skulle hon ha gjort det så lär hon sig snabbt.

• ruffe4

han tar i den bara en gång det är inte farligt!

• sprättan1

okej! då var ju mitt förslag ganska uselt! om det dessutom är olagligt...sorry=)

• Åke

Ungen dör inte av en stöt. Sluta vara så överbeskyddande.

• Tonx

Som vissa säger, det enklaste är ju att dom får ta i staketet.
    Min dotter har tagit på det en gång, och aldrig igen.

Bor man på landet med hästar så får man stötar ibland

Svar på tråden Elstängsel