Ta ut pengar på sina fonder. hur?
Ska ta ut lite pengar från mina foder, då jag och min pojkvän ska flytta till hyreslägenhet och behöver lite epngar till möbler. men hur gör man när man tar pengar på fonder? Måste man beställa tid hos banken?
Ska ta ut lite pengar från mina foder, då jag och min pojkvän ska flytta till hyreslägenhet och behöver lite epngar till möbler. men hur gör man när man tar pengar på fonder? Måste man beställa tid hos banken?
Ska du ha kontant eller insatt på ett bankkonto? Vilken bank har du?
Jag har Swedbanks fonder och där kan jag fixa bäst jag vill med fonderna via Internetbanken, och innan jag hade det gick jag bara ned på banken som vanligt. Behövde inte beställa tid.
Jag ska ha pengarna på mitt vanliga konto, alltså inte kontant. Har swedbank, och internetbanken. men vilka fonder jag har vet jag inte.
Det ser du om du går in på Spara/Placera - Fonder - Innehav av sparande.
Om du sen vill sälja så går du in på -II- - Försäljning av fond
okej. jo så kan jag gå in och göra. men får vänta tills jag kommer hem, har internetdosan hemma och sitter hos pojkvännen nu. men jag ska prova ikväll.
du kan som sagt se å sälja på nätet. det står hur du gör så det är inga problem bara man kan läsa
sen tar det 1-2 dagar tills du får pengarna till ditt konto..
okej. jo nu har jag gott in på bankens internetsida och kollat. men sen vet jag inte vilken fond jag ska ta pengarna ifrån. vilken som är sämst resp. bäst att ta ifrån har följande tre fonder med varierande värde:
Allemansfond III
Exportfonden
Lux europsfond
alltså varför har du köpt fonder om du inte vet vad du köper?
vet du vad fond är ens? (inte elakt menat, många vet inte)
läs på om fonderna ( tex på bankens internett sida) tex vad de inriktar sig på... vilken fond tror du på? vilka risker är du beredd på att ta (hur riskabla fonder du har å vilka vill du ha kvar dvs de med högre risk eller de med lägre risk osv)
skall du ändå sälja lite så boka tid på banken å gå igenom vad du ha å be dem förklara för dig skillnaderna så kan du välja själv. Ingen anan än du kan säga vad som är bäst för dig, vilka risker du vill ta, å ja hur har fonderna gått, haft dem länge osv??? hur mycket har du å hur mycket behöver du ta ut? kanske ta lite av varje?
tänk på att du får betala skatt på vinsten..
Jag har haft fonderna så länge jag vet. mamma och pappa och mormor och morfar har satt in pengar på fonder åt mig sedan jag föddes. så jag har en helt del pengar och det är min morfar och pappa som skött fonderna och satt pengar i de bra fonderna. Har ökat pengarna lite under 50 % på alla fonder. Nu har jag fyllt 18 (i november och då är det mina såattsäga) och ska ta ut pengar eftersom jag ska flytta ihop med min pojkvän och ska använda lite pengar till soffa, matbord m.m.
"bra" fonder, det mesta har gott otroligt bra de senaste 4-5 åren... just därför bör du tänka på hur du vill ha de placerade i framtiden, med vilken risk osv... jag menar inte att det är dåliga fonder! Men Nu är det dina pengar å det känns säkert bättre för dig om du förstår innebörden å känner att du beslutat själv, även om de faller mycket i värde. Framför allt tänker efter om resten är pengar du sparar på väldigt lång sikt eller medel, kort å just därför bör du fundera om detta är placeringen du vill fortsätta eller placera om en del i tex andra fonder... andledningen till sparandet är ju inte längre samma som det var för din pappa mfl som sparade åt dig...
(dessutom å är det rena fonder eller är det en kapitalförsäkring som står på dig?)
så prata med banken! å kanske fråga om råd även av pappan ?
ja hade faktiskt tänkt prata med banken om vilka fonder jag ska ta av osv.