• Mussebus

Är det farligt att äta druvsocker?

Fick smaka en bit druvsocker häromdagen. Jag tyckte det var så gott så nu på bara ett par dagar har jag dragit i mig flera paket. Kan det vara skadligt för barnet i magen tror ni?

• Svar på tråden Är det farligt att äta druvsocker?
  • innana

Farligt? Nej det är socker. Samma socker som om du skulle äta frukt varje dag.

• April Buddha

Är detta på skämt eller allvar?

Det är väl aldrig BRA med för mycket socker....ökar ju utsöndringen av insulin, som är ett tillväxthormon.

• Ningla

mm super farligt är det * suckar *

illa humör idag ... lessen :P

♥ 14 dagar till bf ♥
  • Mussebus

Ningla. Menar du att just druvsocker är superfarligt? Eller socker i sin helhet?

• HelenaMaria

Mussebus: Jag tror att Ningla är en aning ironisk. För mycket socker är inte bra men ett paket druvsocker då och då är ingen fara.

• lata kocken Johanna

Som de andra skriver lite ibland är ju ingen fara

men innanas kommentar om frukt stämmer inte riktigt
    i den mesta frukt finns fruktos
    i Druvsocker är det två glukosmolekyler som sitter ihop - och det ökar blodsockret enormt fort eftersom det bryts ner till glykos på nolltid

April buddha
    Sant att insulin stimulerar tillväxten
    Men du har inte funderat på att barnen kan bli för stora? - andelen stora barn ökar ju...
    Och ffa gör en ökad insulinutsöndring att fettinlagringen i cellerna ökar....

• April Buddha

Ja, det var just det jag menade...

lata kocken Johanna skrev 2007-04-23 20:24:59 följande:

April buddhaSant att insulin stimulerar tillväxten Men du har inte funderat på att barnen kan bli för stora? - andelen stora barn ökar ju...Och ffa gör en ökad insulinutsöndring att fettinlagringen i cellerna ökar....
  • lata kocken Johanna

jag läste fel April Buddha - jag trodde du skrivit tvärtom, var nog lite trött när jag läste

Svar på tråden Är det farligt att äta druvsocker?