• Monis

Skriver ni företagets namn o adress i brevet i jobbansökan?

Har sett exempel på att man har det och inte så jag blir lite osäker... spelar kanske inte så stor roll?

• Svar på tråden Skriver ni företagets namn o adress i brevet i jobbansökan?
  • Laire

Jag gör det eftersom jag tycker det ser bättre ut, att man har ansträngt sig för just dem och inte bara massproducerat och slängt i kuvert.

Men det är självklart upp till var och en.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Hallonröd

Företagets namn och adress i själva ansökan...??? Nä det har jag aldrig gjort...och aldrig sett. Låter konstigt tycker jag Var sätter man det då i sånt fall??? Och varför?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Ellah

Nej, har aldrig gjort det och alltid fått jobb ändå. Har själv jobbat en del med rekrytering och jag lägger faktiskt inte märke till om adressen står där eller ej, tycker inte det är något väsentligt.

• Laire
    Hallonröd skrev 2007-04-23 16:50:38 följande:
    Företagets namn och adress i själva ansökan...??? Nä det har jag aldrig gjort...och aldrig sett. Låter konstigt tycker jag Var sätter man det då i sånt fall??? Och varför?
    Jag adresserar det personliga brevet till företaget.

Har 200 gymnasiepoäng i bl a brevskrivning så då ser det konstigt ut att inte adressera när man är van (var tvungen att lära oss svenska brevmallen och skriva brev på brev med den) 
  • Netta74

Ja, uppe i vänstra hörnet, har jag fått lära mig (den modell som jag använder).

• Fidelis ad urnam

jag gör alltid så, uppe i sidhuvudet.
    Det ser mer arbetat på och som Laire skrev, det ser inte ut som att man massproducerar brev.

Jag skriver om varje ansökan till det specifika företaget..

Även jag har många gymnasiepoäng i administration, layout osv och lärde mig under de kurserna att lägga in adress osv.

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • Hallonröd
    Laire skrev 2007-04-23 16:53:12 följande:
    Jag adresserar det personliga brevet till företaget.Har 200 gymnasiepoäng i bl a brevskrivning så då ser det konstigt ut att inte adressera när man är van (var tvungen att lära oss svenska brevmallen och skriva brev på brev med den) 
    Ok Gör du så både i vanligt brev och e-post eller?
  • Hallonröd
    Netta74 skrev 2007-04-23 16:55:29 följande:
    Ja, uppe i vänstra hörnet, har jag fått lära mig (den modell som jag använder).
    Jag har fått lära mig att ha mina personliga uppgifter där: namn, adress, telnr. e-adress, ev. ett foto etc.
  • Laire
    Hallonröd skrev 2007-04-23 17:07:24 följande:
    Ok Gör du så både i vanligt brev och e-post eller?
    Ifall jag skriver ett officiellt brev, ja, men inte personliga mail.
    Hallonröd skrev 2007-04-23 17:09:42 följande:
    Jag har fått lära mig att ha mina personliga uppgifter där: namn, adress, telnr. e-adress, ev. ett foto etc.

Jag har fått lära mig att dels ha svenskt standardmått på marginalerna (som är smalare än amerikanska standarden i word), sedan ha namn och adress etc i sidhuvudet.

Sedan 3-4 cm ner på papperet ha adressen, 7-7,5 cm ner själva texten.

• 4grabbar

japp i vänstra hörnet , under miina personuppgiftterm samt vilken befattning jag söker till höger

• Hallonröd
    Laire skrev 2007-04-23 17:31:22 följande:
    Jag har fått lära mig att dels ha svenskt standardmått på marginalerna (som är smalare än amerikanska standarden i word), sedan ha namn och adress etc i sidhuvudet. Sedan 3-4 cm ner på papperet ha adressen, 7-7,5 cm ner själva texten.
    Vilka är de svenska standardmåtten på marginalerna?
  • Laire

1,5 tab 2 tab 2 tab 1 skriver man in direkt under utskriftsformat, har inte ork att gå in och kolla vilken som är vilken

Och sedan ska man ha ett indrag till höger till cirka 13 cm eftersom hjärnan inte orkar med längre rader  än ungefär så.

• Hallonröd
    Laire skrev 2007-04-23 17:43:59 följande:
    1,5 tab 2 tab 2 tab 1 skriver man in direkt under utskriftsformat, har inte ork att gå in och kolla vilken som är vilken Och sedan ska man ha ett indrag till höger till cirka 13 cm eftersom hjärnan inte orkar med längre rader  än ungefär så.
    Ok...har kunnat sånt där en gång i tiden men glömt av det märker jag...Generad
    Har nog inte alls rätt indrag eller mått på marginalerna...måste nog se över det
    där tror jag Flört
  • Themis

Jag brukar tycka att det är viktigare att få med min egen adress faktiskt...

Men det är klart, om jag sökte jobb som sekreterare så hade jag nog haft det med.

• Laire
    Hallonröd skrev 2007-04-23 17:49:20 följande:
    Ok...har kunnat sånt där en gång i tiden men glömt av det märker jag...Har nog inte alls rätt indrag eller mått på marginalerna...måste nog se över det där tror jag
    Ärligt talat så har jag märkt att de flesta arbetsgivare också glömt, så det spelar nog mestroll för en själv

Precis som att:
    "Med vänlig hälsning" är en standardfras, medan "Med vänliga hälsningar" är en "bättre" som man skriver om man uppskattar någon, så bara "en" hälning kan vara elakt menat, om man fått de i pluralis förrut. Vem nu utanför skolan som vet det
  • Hallonröd
    Laire skrev 2007-04-23 17:52:16 följande:
    Ärligt talat så har jag märkt att de flesta arbetsgivare också glömt, så det spelar nog mestroll för en självPrecis som att:"Med vänlig hälsning" är en standardfras, medan "Med vänliga hälsningar" är en "bättre" som man skriver om man uppskattar någon, så bara "en" hälning kan vara elakt menat, om man fått de i pluralis förrut. Vem nu utanför skolan som vet det
    Men låter inte "Med vänliga hälsningar" lite för familjärt...?...
  • Hallonröd
    Themis skrev 2007-04-23 17:50:21 följande:
    Jag brukar tycka att det är viktigare att få med min egen adress faktiskt... Men det är klart, om jag sökte jobb som sekreterare så hade jag nog haft det med.
    Ja...det tycker jag  med... Så dom vet var jag finns
  • Tulpanblomman

Jag brukar använda mig av antingen en högerställd eller en vänsterställd brevmall enligt SIS normer, när jag gör mina ansökningar och enligt den så skriver man ju mottagarens namn, adress på rad 7+8+9 antingen på den vänstra eller högra sidan. Jag tycker att det ser bra ut men jag tror nog inte att det har betydelse egentligen.

• Tulpanblomman

Varför skickas det två inlägg från mig hela tiden för??????????
    2:a ggr i dag, någon som vet ett tomt + ett skrivet konstigt!

Svar på tråden Skriver ni företagets namn o adress i brevet i jobbansökan?