• Ximona81

Parkeringsregel??

Om man kör ut från en parkeringsplat exempelvis IKEA. det kommer en bil från vänster och vi säger att du ska rakt fram. vem har stoppplikt??

Alltså den andra bilen kommer ifrån parkeringsraden? Stannar du och väntar påa tt han ska köra då eller kör du raktfram ?? där det finns en ännu mera massa parkeringar?

• Svar på tråden Parkeringsregel??
  • Nyfiken gul

inom ett parkeringsområde är det väl högerregeln som gäller...

• aragon

Finns nåt som heter utfarsregeln....= du ska släppa fram den som redan kör på vägen alltså ska du ut från IKEA ska du stanna....

Är det inte så????

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Ximona81

Ahh utfartsregeln gäller ut från parkeringsområdet då eller ??

plus har man någon rättighet att ligga i rätt kör fält då?? eller kan man köra på vänster sida om man vill??  mellan raderna menar jag nu .. och bara köra rätt ut i vägen och anta att den andre person ska upptäcka detta o stanna itid ?? med tanke på att högerregeln tillämpas ??

• Ximona81

Jag vet inte .. har ingen aning.. jag känner väl så att ska jag ut då stannar jag o jag är mellan raderna .. jag har ju aldrig vart med om någon som släppt mig före ärjag åker mellan raderna.. :S

• aragon

Varför ska du köra MELLAN raderna?? Fattar inte antingen kör man i höger om man ska ditåt eller i vänster om man ska ditåt

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Nyfiken gul

INOM ett parkeringsområde typ IKEA , Ica Maxi eller dyligt så använder man samma regler som i trafiken.. Högertrafik gäller och man lämnar företräde till den som kommer åkande o letar parkeringsplats. Alltså stannar man o släpper förbi passerande bilar...

När man sen kör UT från parkeringen ut på allmän väg gäller utfartsregeln.. dvs du stannar o lämnar företräde även fast du kommer från höger..

• Ximona81

ja menar det.. man ska man rakt upp så ligger man ju till höger o ska man åt andra v'nster .. men man ligger ju inte tvärtom i raderna..

• oxytocin

Kör man UT från parkeringen gäller utfartsregeln. Inom parkeringen gäller högerregeln.

• Ximona81

Även om man kör ut från parkeringsområdet. ?? tex IKEA??  

• Nyfiken gul
    Ximona81 skrev 2007-04-23 18:33:29 följande:
    Även om man kör ut från parkeringsområdet. ?? tex IKEA??  
    INOM området gäller högerregeln - om du står i en parkeringsruta och ska köra därifrån får du inte köra hur du vill på parkeringen - du har högertrafik o ska läman företräde till den som kör på "gatorna" mellan parkeringsplatserna - man kör inte heller mot trafiken.. Finns det tex pilar i backen ska dom följas.

Kör du sedan ut från parkeringsområdet - ut på motortrafikled eller huvudled eller allmän gata/väg ska du läman företräde för trafiken...

FÖrstår du?
  • Ximona81

jojo jo.. okej .. ja ja nej då förstår jag ..
    men det är fortfaradne då inte att om jag kör förbi parkerngen utanför raderna i parkerings området alltså sidan till men ff inanför park området och en bil kommer från parkeringen alltså han ska hem har handlat klart..

har han då rätt att baara köra rakt ut??   

det kan han ju inte ha.. jaja nej .. nu fick ja enlitenuppfattning iaf..

taclk .

• mammacatta

Det är lite luddigt vad du har förstått, så jag skriver lite jag med.

Det beror på om vägen kan uppfattas som en del av parkeringsområdet. Det ska vara uppmärkt var själva parkeringen börjar och vägen sluter, men det är inte alltid så.

Om det är en massa rader med bilparkering, och sen en väg som går förbi raderna och fram till nåt annat tex ett husområde, då är vägen VÄG och raderna parkeringar.

Men leder vägen mot flera parkeringar eller bara tar slut längst in och inte nån annanstans så är det en del av parkeringen - ingen VÄG alltså.

• lia76

Lämnar man en parkering så r det utfartsregel som gäller...
    Samma sak om du åker ut från en bostad...
    Eller när du åker ut från någon mack såsom OK, Statoil, Shell...
    Utfartsregel gäller!
    Alltså... du har väjningsplikt åt båda hållen oavsett om du ska höger, vänster eller rakt fram.

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • lia76

Utfartsregeln.

Du ska lämna företräde åt all trafik när du kör ut från:

bensinstation,

garageutfart,

gårdsgata,

parkeringsplats,

stig,

terräng,

tomt,

vägren,

ägoväg eller liknande.

samt när du korsar:

cykelbana,

gågata,

gångbana,

Du ska också lämna företräde åt cyklister, gående och mopedister när du korsar en:

cykelbana,

gågata,

gångbana,

samt när du kör ut från en fastighet.

• Ximona81
    lia76 skrev 2007-04-23 20:59:30 följande:
    Utfartsregeln. Du ska lämna företräde åt all trafik när du kör ut från: bensinstation, garageutfart, gårdsgata, parkeringsplats, stig, terräng, tomt, vägren, ägoväg eller liknande. samt när du korsar: cykelbana, gågata, gångbana, Du ska också lämna företräde åt cyklister, gående och mopedister när du korsar en: cykelbana, gågata, gångbana, samt när du kör ut från en fastighet.
    Även om det är på ett parkeringsområde .. men personen ifråga har handlat klart.. jag vet ju sj att ingen släpper förbi en då man står i "gångarna " och ska ut har aldrig vart med omd et..  luddugt e det o svårt är det men tack för alla svar..
  • lia76

du har väjningsplikt åt båda hållen om int enågon vänlig människa släpper fram dej

• ming
    Nyfiken gul skrev 2007-04-23 18:22:49 följande:
    INOM ett parkeringsområde typ IKEA , Ica Maxi eller dyligt så använder man samma regler som i trafiken.. Högertrafik gäller och man lämnar företräde till den som kommer åkande o letar parkeringsplats. Alltså stannar man o släpper förbi passerande bilar...När man sen kör UT från parkeringen ut på allmän väg gäller utfartsregeln.. dvs du stannar o lämnar företräde även fast du kommer från höger..
    Detta stämmer, precis så här är det.
    Ximona81 skrev 2007-04-23 18:22:55 följande:
    ja menar det.. man ska man rakt upp så ligger man ju till höger o ska man åt andra v'nster .. men man ligger ju inte tvärtom i raderna..
    Ja, man ligger väl i höger körfält om man ska rakt fram, såvida det inte finns pilar eller skyltar som säger annat.
    Ximona81 skrev 2007-04-23 19:47:10 följande:
    jojo jo.. okej .. ja ja nej då förstår jag .. men det är fortfaradne då inte att om jag kör förbi parkerngen utanför raderna i parkerings området alltså sidan till men ff inanför park området och en bil kommer från parkeringen alltså han ska hem har handlat klart.. har han då rätt att baara köra rakt ut??    det kan han ju inte ha.. jaja nej .. nu fick ja enlitenuppfattning iaf.. taclk .
    Då gäller fortfarande högerregeln, eftersom man fortfarande är inom parkeringsområdet.
Svar på tråden Parkeringsregel??