• Husali

Överstimulerad tvåmånaders..

Hjälp!

Lilla Linus håller på att ta död på mig! HAn sover ingenting på dagarna. Varför? Vad är fel?

Nån gång, men sällan, har han ett längre sovpass på några timmar, annars är han jämt vaken. På kvällen är han så övertrött så det är omöjligt att få honom att komma till ro.

Allt blir en ond cirkel... hjälp mig. TIPS?

• Svar på tråden Överstimulerad tvåmånaders..
  • MammaFia

Rutiner!

Jag skulle försöka prova med fasta rutiner under hela dagen. Rutiner ger barnet en slags tidsuppfattning. Ja, faktiskt redan som väldigt små.

Fundera ut hur du vill att dagen ungefär ska se ut med amning/flaska å sovtider.
    Visst är det väldigt individuellt å så ändras det hela tiden med små bebisar, men en viss rutin går att ha.

Morgonrutiner med amning/flaska, lite mys i soffan, påklädning, lite "Ligga å titta på en filt på golvet", amning/flaska, lägga i vagnen å gå på promenad/lägga i spjälsängen (Det gör inget om han inte somnar för han vilar ändå. Efter några dagar av samma rutin så kanska han gör det). O.s.v.

Försök att inte göra för mycket under dagen.
    Att bara ligga på en filt på golvet å titta på mamma å omvärlden räcker gott för en liten bebis. Om det händer för mycket (räcker med att sitta på ett fik) runt omkring, blir de lätt överstimulerade å oroliga.

Lite tips från mig.

Lycka till!

Släpp fångarne loss det é vår
  • tifo80

HAr haft precis likadant med min tjej i den åldern,nu är hon 3 mån och det är mycket bättre.Men jag måste bara säga att det är inget fel på din son,det tar ett tag innan man får rutiner ha tålamod så ska du se att det blir bättre.

• froggo

Så var det för oss också. Jag var ganska bekymrad över att hon sov så lite. Det löste sig utan att vi gjorde någonting speciellt. Tror att det är en mognadsfråga i många fall. Nu vid sex månaders ålder sover hon mer under dagen och har oftast inga problem att somna för natten.

• Husali

Nej, han får flaska.

Det är väl rutiner som gäller, men det är så jäkla svårt med en sambo som jobbar skift och en tvååring som är mer vild än tam.
    Det blir som det blir liksom.

• micropop

Jag har också haft svårt att få min son (2 mån idag!) att komma till ro och sova på dagarna. Alla säger bara att "spädbarn somnar när de är trötta" eller "de får så mkt sömn de behöver", men det stämmer inte alls!

Jag har försökt att få lite rutiner på dagarna, och det funkar faktiskt ganska bra. En bra tumregel kan vara: vaken 2 tim - sova 2 tim. Idag (en bra dag ) sov Sixten 10.00 - 11.40, 13.30 - 15.20 och 16.50 - 17.20. Ammar just nu för att söva honom för natten

Jag får honom att sova genom att bära i sjal eller gå på promenad med vagnen. Läser nu "Somna utan gråt" och där tipsar författaren om att vara uppmärksam på barnets trötthetstecken, t ex gnuggar sig i ögonen, glasartad blick, tappar intresset för lek, osv. Då gäller det att snabbt ta chansen och söva barnet innan "sovtåget har lämnat stationen" som hon skriver

Hoppas det går bra för dig, för barnen blir ju så mycket gladare under sin vakna tid om de får ordentlig sömn däremellan! Lycka till

• Helene m Olivia o Sigrid

Något som är oumbärligt när man har en bäbis och en tvååring är en BÄRSJAL!!!

Då kan bäbisen få närhet och lugn och ro i sjalen medan du gör de du måste göra! Du kan även amma i sjalen.

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Fru Stjärna
    Husali skrev 2007-04-23 19:56:51 följande:
    Nej, han får flaska.Det är väl rutiner som gäller, men det är så jäkla svårt med en sambo som jobbar skift och en tvååring som är mer vild än tam.Det blir som det blir liksom.
    Hm, förstår precis vad du menar. Har själv en liten kille som nu är 7 månader och en 2½ åring. Vissa dagar ger sig storkillen den på att lillkillen inte skall få sova. Han bankar på dörren (om jag stänger in mig för att få lugn och ro tillräckligt för att lillen skall kunna sova), han gastar och sjunger och låter och gör precis allt för att lillen inte skall få lugn och ro...
    Mamma till Rasmus (04) och Kasper (06)
  • Husali

Har vart nyfiken på sjal, men vill gärna testa innan jag beställer en från nätet.

Men det finns väl inte att köpa på andra ställen än internet?

• Marsfisken

Det finns en sjaltråd här på FL, vet tyvärr inte länken, sedan kan du kolla på sjalbarn.se om det finns något sjalparty i närheten - eller LOOMA.se och kolla återförsäljare i ditt område...

• Plopp1

det finns ju även som man kan hyra sjal på hyrsjal.se tror jag... vi hyrde iaf en därifrån.

• Husali

Vilken djungel. Hur tusan ska man veta vilken man ska ha?

• MammaFia

Rutiner är inte fel till en 2 åring oxå 

Släpp fångarne loss det é vår
  • Husali

Självklart har min tvååring rutiner. Det är lite enklare att få till än rutiner på en tvåmånaders. Jag vet när Saga behöver äta, sova och så vidare. Men det är lite trixigare med honom.

• ruterdam

Min 2-månaders sover bättre ju mer hon sover om du förstår vad jag menar. Jag lägger henne i vagnen (på dagarna sover hon i den inne eller ute) när hon varit vaken ca 2-3 timmar och jag vet att hon är mätt, då somnar hon snabbt. Om hon av någon anledning hoppar över ett pass så blir det mycket svårare för henne att komma till ro. Hon blir gnällig och får jättesvårt att somna så då får man bära omkring på henne i timmar. Så mitt tips äe att försöka söva din bebis i tex vagnen när hon är proppmätt och nybytt när hon varit vaken ca 2 timmar. Lycka till.

• Husali

Tack för alla råd! Idag har det gårr bättre. Han har sovit mellan 10-14 i vagnen. Vaknade vid åtta i morse.

HAr sen halvsovir lite efter det. Men är nu vaken.
    Så vi får se hur det går till kvällen. Men det är nog dags snart att sova igen.

• vika

Har samma problem men min lilla 7-veckors bäbis. Men kruxet är att få henne att somna. Jag har sköpt en ny sjal, men hon gallskriker i den. Det enda som fungerar ibland är att jag bär runt på henne med en hand på över huvudet på henne och så ska jag gunga i stegen, men vem orkar det i längden. Det tar ju uppemot 1 timme innan hon somnar så. Och i vagnen kan hon somna ibland, men så fort jag står stilla så gallskriker hon igen. Och jag kan ju inte gå omkring ute flera timmar varje dag när jag är så trött att jag ...vill spy...
    Snälla, är det ingen som har något tips.

Svar på tråden Överstimulerad tvåmånaders..