• MosterFia

Sydd, stygn som gått upp

När jag var på efterkontroll tre dygn efter förlossningen konstaterade BM precis som jag misstänkt att ett av stygnen i mellangården gått upp. Hon sa att det inte var någon fara, det skulle läka fint ändå.

Men nu är det en vecka sedan förlossningen, och jag blöder fortfarande i det såret där stygnet gått upp (det ser ut att vara ganska djupt).

Är det någon annan som har erfarenheter av stygn som släppt och hur länge det dröjt innan det läkt?

• Svar på tråden Sydd, stygn som gått upp
  • Alice mamma

Mina stygn släppte och det tog en dryg vecka innan jag gick till bm..Hade sååååå ont! skulle tvätta med alsollösning och använda kompresser..se till så sårkanterna sitter ihop så det kan få fäste typ..Tog en till 2 veckor innan det blev ok..

• HAJ

Blev klippt vid förlossning pga av sugkolocka och efter ca en en och en halv vecka släppte stygnen delvis, fick då höra av BM att det inte var några problem....men efetr ett att(vet inte riktigt hur länge) släppte resterande sygn och vist hade delar av såret läkt men nya delar var öppna istället och detta såret vill helt enkelt inte läka och istället växte en slemhinna över såret som jag fick till BM och ta bort vid 3 tillfällen och sedan tog det exakt 5 mån från och med förlossningen tills att jag var ok....
    Mitt råd, se till att få det sytt och använd inte självupplösande tråd, det blir det i alla fall inte här nästa gång.....om det blir en nästa gång, att ha ont i 5 månader sätter sina spår....

• lillvilda

suck mina styngd i mellangården har oxå gått upp bara några dagar efter förlossningen har några av de yttre styngden gått upp.var till bm men fick till svar att de syr inte ihop utan de skulle läka ändå. Det känns lite läksigt för jag är rädd att det kommer läka ihop. Jag är oxå nyfiken på hur de gått för andra!

Alice mamma skrev 2007-04-23 20:24:30 följande:

Mina stygn släppte och det tog en dryg vecka innan jag gick till bm..Hade sååååå ont! skulle tvätta med alsollösning och använda kompresser..se till så sårkanterna sitter ihop så det kan få fäste typ..Tog en till 2 veckor innan det blev ok..
    men hur sjutton har man koll att sårkanterna sitter ihop när man e sydd i mellangården, typ klämmer ihop benen eller vad? Har ingen aning om mina sårkanter sitter ihop.
  • Toka2

Stygnen i mitt klipp gick upp 4 dagar efter förlossningen, men jag fick reda på det vid en kontroll en vecka och en dag efter. Så det var därför det började svida så överjävligt igen, liksom. Fick höra att "oftast läker det fint" och nu kliar det lite och svider nästan inte alls, så jag antar att det läker?

Imorgon ska jag ringa till MVC och be att få en koll snarast, för jag vill veta!

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • sigana

Mina stygn gick också upp... Nu är det ju "läkt" fast inte ihopläkt, om ni förstår hur jag menar... Det är alltså en lång glipa istället för en mellangård.. Det gör ju inte ont nu, men det är ju inte ok. De sa att de först kan åtgärda det efter att jag slutat amma... så det börjar väl snart bli dax ( är 10 mån sen nu ) Men jag är jättenervös för att det inte ska bli bra efteråt...

• mammaNena

Blev klippt och bm sydde för hårt, så alla stygn släppte. så allt sprack upp igen. en jädrans (annan bm) tyckte att det va väll klantigt av mig att inte kommit in och visat det tidigare. vad visste jag, det va ju mitt 1:a barn. Det gjorde så jävlans ont så jag kunde knappt gå. på efter kollen 10v efter förlossningen gjorde det fortfarande väldigt ont. min bm då tyckte att vi skulle ge det tid. kunde ta upp till ett halvår. nu såhär 1½ år senare gör det fortfarande ont vid vissa tillfällen. t.ex. sex, det e en plåga för det mesta. 
    Men tänkte säga vid fölossningen på barn nr2 (när nu det blir?) att dom får klippa i samma "klipp" annars får dom låta bli :P

Svar på tråden Sydd, stygn som gått upp