• Gabbe

Inredningsbutik...

Jag är sååå sugen på att öppna en inredningsbutik med dansk inredning... men jag vet inte riktigt var jag ska starta!! Är det någon som vet var man kan beställa inredningsprodukter för försäljning i butik? Helst skullle jag vilja ha det som en gårdsbutik, ni vet, en sån med ljuvliga produkter, dansk-vit- romantisk och lantlig stil. Kanske kombinera det med lite blomsterförsäljning... drömmar!!
    Nu vill jag ha massa av tips från någon som kanske har en butik själv idag eller alla er andra som vill komma med goda råd när man ska starta eget.. Vad ska jag tänka på? Är det svårt att få det att gå ihop? Tips på var jag kan beställa produkter osv... Alla tips är välkomna!!

• Svar på tråden Inredningsbutik...
  • sevgilim

Vad har du tänkt att använda för lokal? Har du råd, man behöver ju dels en startsumma för att köpa produkter att sälja, och man kan ju inte räkna med att få en ordentlig lön på ett tag...osv...

• Mamsis

Bra är om du går på en av skatteverkets tema aftnar, de brukar ha med inriktning på nystartade företag.
    Kolla i inredningstidningar efter danska hem, de brukar ju lista vart produkterna kommer ifrån.
    Börja i liten skala, köp bara några få saker av det du vill ha i butiken, det kostar ju lite mer, men å andra sidan vet de som handlar att de inte springer på samma sak i vart och vartannat hem ifall du bor på liten ort.
    Satsa också på att ha viss försäljning av småprylar på nätet så når du fler.
    jag funderar också på att starta eget, men inte inom inredning men bla med dopklänningar i egen design

• Clio

Jag tycker att du ska se till att på något sätt komma åt biljetter till mässorna formex (stockholm) formland (danmark). Dessa mässor är i januari och augusti. De är endast till för fackfolk så man måste ha biljett som sagt. Sen är ett bra tips att och till en storstad och gå runt i butiker och titta efter märken. Kolla upp hemsidor och kontakta. När man startar eget från noll så kan du nog inte räkna med att ta ut ngn lön det första halvåret, året. Kan du det så är det en ren bonus. Ska man beställa varor från just danmark så är det oftast lite dyrare, dels för att det blir dyrare frakter och dels för att den danska kronan står högt idag. Ett vanligt påslag på varor är 250% eller 260% av inköpspris men man får som sagt lägga på lite mer på danska varor.
    Ett tips på fina varor från danmark har du här www.iblaursen.dk
    Lycka Till och jag hoppas verkligen du vågar att satsa!!

• Clio

Kolla förresten i din kommun om det inte finns ngn på näringssidan som du kan bolla dina idéer med. Det har vi där vi bor.

• Gabbe

Tack så mycket för alla tips... Har någon av er själv en butik? Det är nog mest ekonomin som jag tror kan bli tuff... Det är nog som du säjer Clio - att ingen lön det första halvåret/året! Vi ska ha barn i augusti så det får nog vänta några år - tyvärr!!

• Clio

Jag jobbar i en butik som jag funderar på att ta över, den är ju redan inarbetad så jag hoppas kunna ta ut lön annars går det inte för vår del heller. Står och tvekar som tusan just nu. Är inte läge egentligen med två små barn men den här chansen får man bara en gång så jag vet varken ut eller in.

• Gabbe

Vad är det för butik du jobar i? Japp - en sån chans får man nog bara en gång... I ena läget så kan jag känna - "det är bara att satsa", man lever bara en gång. Men sen så vill man ju inte skuldsätta sig och göra något som kanske inte lyckas. Det absolut bästa hade varit att kunna ha ett annat arbete vid sidan om så att man ändå fick in lite lön varje månad..

• Clio

Det är en inredningsbutik som även säljer mkt mot den off. sektorn i form av textil och solskydd. Jag har en fast tjänst på en förskola i dag och fr.o.m. i höst så ska jag jobba 45% i butiken och 30% dagis för att känna på det lite.

Svar på tråden Inredningsbutik...