Det här med cykel, ska de verkligen ha 3-hjuling tills de är 5???
Överallt på nätet läser man om att barn inte ska ha stödhjul av olika skäl:
Barnet kommer upp i högre hastigheter än han/hon klarar av (se stycket ovan). Barnet lutar sig åt fel håll i kurvor och måste lära sig tekniken på nytt när stödhjulen tas av, med risk för skador. Om barnet cyklar på en trottoar kan stödhjulet komma utanför kanten med följden att cykeln välter eller svänger ut i gatan.
(Klippt från NTF men samma info finns på flera sajter).
Min dotter är snart 4 år och INGEN av de jämnåriga barn vi känner cyklar på 3-hjuling (eller 2-hjuling utan stödhjul), alla har 12-16-tummare med stöd. Vi har köpt en beg. 16-tummare med stödhjul till henne. Eftersom jag är lite präktig i sådana här frågor var tanken att hon skulle få den nästa år, men hon råkade få syn på den och blev ju självklart eld och lågor. Idag fick hon cykla på den för första gången och det gick bra, hon tyckte det var superkul och ropade till alla "Titta jag cyklar på min nya cykel". Helt överlycklig!!
Hon är lite för kort och når precis ner till marken med tårna, så egentligen hade en 12- eller 14-tums räckt.
Men, hon cyklar bara korta sträckor och vi är alltid med henne gåendes. Så det där med att den är lite stor är nog inte så viktigt, hon växer så det knakar. Men det här med stödhjul känns lite knepigt. Hon är ganska liten till växten och lite sen med talet så många tror att hon är yngre, hon behandlas som ett mindre barn av de flesta jämnåriga. Ska hon dessutom cykla på en trehjuling ett år till...?! De kommer ju att skratta åt henne, nej, hon får cykla med stödhjul under vår uppsikt. Jag hade också stödhjul och lärde mig cykla ändå när jag var 5-6 år.
Hur resonerar ni?
Det är så svårt att vara förälder! Man vill bara det bästa åt sitt barn.
Tack ni som läst ända hit!