• Mumin

Det här med cykel, ska de verkligen ha 3-hjuling tills de är 5???

Överallt på nätet läser man om att barn inte ska ha stödhjul av olika skäl:

Barnet kommer upp i högre hastigheter än han/hon klarar av (se stycket ovan). Barnet lutar sig åt fel håll i kurvor och måste lära sig tekniken på nytt när stödhjulen tas av, med risk för skador. Om barnet cyklar på en trottoar kan stödhjulet komma utanför kanten med följden att cykeln välter eller svänger ut i gatan.

(Klippt från NTF men samma info finns på flera sajter).

Min dotter är snart 4 år och INGEN av de jämnåriga barn vi känner cyklar på 3-hjuling (eller 2-hjuling utan stödhjul), alla har 12-16-tummare med stöd. Vi har köpt en beg. 16-tummare med stödhjul till henne. Eftersom jag är lite präktig i sådana här frågor var tanken att hon skulle få den nästa år, men hon råkade få syn på den och blev ju självklart eld och lågor. Idag fick hon cykla på den för första gången och det gick bra, hon tyckte det var superkul och ropade till alla "Titta jag cyklar på min nya cykel". Helt överlycklig!!
    Hon är lite för kort och når precis ner till marken med tårna, så egentligen hade en 12- eller 14-tums räckt.

Men, hon cyklar bara korta sträckor och vi är alltid med henne gåendes. Så det där med att den är lite stor är nog inte så viktigt, hon växer så det knakar. Men det här med stödhjul känns lite knepigt. Hon är ganska liten till växten och lite sen med talet så många tror att hon är yngre, hon behandlas som ett mindre barn av de flesta jämnåriga. Ska hon dessutom cykla på en trehjuling ett år till...?! De kommer ju att skratta åt henne, nej, hon får cykla med stödhjul under vår uppsikt. Jag hade också stödhjul och lärde mig cykla ändå när jag var 5-6 år.

Hur resonerar ni?

Det är så svårt att vara förälder! Man vill bara det bästa åt sitt barn.

Tack ni som läst ända hit!

Ingen kan allt, men alla kan nå´t. Man får väl vifta med den stump man fått!
  • Svar på tråden Det här med cykel, ska de verkligen ha 3-hjuling tills de är 5???
  • ischa

Min tre-åring cyklar på cykel med stödhjul. Visste inte att det fanns "varningar" om det. Jag hade nog låtit honom cykla även om jag vetat om det. Han får inte cykla ensam utan vi är alltid med honom.
    Tror nog att han lär sig att cykla utan stödhjulen längre fram ändå.

• Nyfiken gul

man ska aldrig lämna ett barn med stödhjul på cykeln i ensamhet!

Just pga olycksriskerna du räknat upp ovan så ska man alltid ha uppsikt över barn som har stödhjul....

o därför är det inga problem att din lilla tös använder stödhjul eftersom ni är med henne ute...

Mina barn var omkring 4 år också när dom fick cykel med stödhjul...

• Navona

Våran dotter är 4 år och hon fick sin första cykel med stödhjul förra sommaren. Hon får inte vara ute själv och cykla utan en av oss är hela tiden med bredvid henne.
    Det jag funderar på är om det ens finns trehjulingar som är stora nog för en 4-åring ??? Emelie hade en trehjuling tidigare men den är på tok för liten nu, hon kan inte trampa utan att benen tar i styret.
    Nu har hon är 14" eller 16" (jag har inte riktigt koll på det) med stdhjul och det går hur bra som helst.

• turia

asså föräldrar är ju tokiga idag,, varför skynda på cyklingen?? Finns ingen anledning, de är ju då inte trafiksäkra på lååånga vägar vid 3-4.. så jag fattar varför man väntar..
    ...
    off topic: sen mobil till barn idag?! var tog kommunikationen vägen..

• miss chilli

Min 3,5-åring cyklar inne på vår gård på cykel UTAN stödhjul. Han lärde sig förra veckan. Tog väl en kvart sen cyklade han själv. Han kom upp i en väldig hastighet när stödhjulen var på.

• Navona

Jag anser inte att man skyndar på cyklingen bara för att barnet börjar cykla vid 3-4 års ålder, de flesta barn får ju en trehjuling när de är små så varför inte byta till en större cykel när trehjulingen är för liten???
    Självklart måste man ha koll på barnet hela tiden och inte skicka ut barnet ensam på cykeln. Givetvis finns det föräldrar som inte bryr sig om att gå ut med barnet när det ska cykla men man kan inte dra alla föräldrar öven en kam och säga att allla är tokiga.

• turia

men jag tror bara föräldrar triggar varann..

• lilla sandra

Jag cyklade utan stödhjul när jag var 4 år.
    I en bok som vi fick från mvc när jag var gravid, stod det nått i stil med att man skulle gå ihop hela grannskapet o typ bestämma att INGENS barn skulle få "stor" cykel innan 5-årsdagen.
    Är inte det upp till MEJ som förälder att bestämma? Utan mina grannars "tillåtelse"
    Min dotter som är 18 månader, cyklar redan på de minsta 3-hjulingarna på dagis, så jag tror nog att hon kommer att få "stor" cykel tidigt.
    O inte tusan släpper jag ut henne i trafiken bara för att hon inte har 3 hjuling längre....

• Suskiv

Visst finns det trhjulingar som funkar för 4 åringar. min dotter är 3 år och 8 månader. Cyklar på en Winther trehjuling och den har hon precis växt i ordentligt. Den går dock att ställa om så den kommer nog funka länge.

• turia

javisst sadeln går ju höja rätt mkt... vi har en från jag var liten..

Svar på tråden Det här med cykel, ska de verkligen ha 3-hjuling tills de är 5???