• sarabus

bästa barnvagnen?

Hej! Vi har precis börjat titta på barnvagn och är lite fundersamma över vilken vi skall välja. Det som är viktigast är väl att den inte känns ranglig och att den funkar för långa personer eftersom min pojkvän är lång.

Tänkte bara höra om ngn har något tips på "bästa" barnvagnen, vi har väl fastnat för emmaljunga tror jag. Har även tittat på Brio.

Emmaljunga combi edge går bort för at chassit är så klumpigt och stort. men ligg och sittdelen är fina, gillar det inbyggda myggnätet och hålet i suffletten där man kan kika in. Classic går bort pga trista färger.

Vi har hittat en vagn som vi tycker är fin, beige med lite rutor och så, det är en "budget" version av emmaljunga classic som inte finns i deras katalog men som de tillverkar till april. Konstigt att den inte finns med i katalogen! Skillnaden är att det inte är ngt inbyggt myggnät och inget hål i suffletten, det finns heller ingen ställbar fjädring i chassit (vad man nu skall medd t till : ) ) och underedet i liggdelen är av trä i stället för plast. Annars samma chassi och sittdel som classiken... Är det någon som har någon erfarenhet av denna vagn? Skulle vara kul att höra i så fall. Det är ju så svårt att välja, känns som en djungel av barnvagnar!
    Om någon valt att inte köpa denna vagn utan i stället köpa classic eller edge, varför undrar jag, vill höra hur andra resonerat.
    Hoppas ngn har något tips! Kram Sara

• Svar på tråden bästa barnvagnen?
  • Gibbe

Efter att ha våndats några veckor, och försökt välja, har vi nu beställt en Emmaljunga Edge Duo, med Edge chassi. Ska försöka hjälpa dig lite.
    *Myggnätet som är inbyggt räcker inte riktigt till, det är svårt att "få tätt" och bör kompletteras med ett löst, (ändå praktist att det finns ett som alltid hänger med).
    *Det höj och sänkbara styret ,inte det man "böjer" utan det man drar ut är det enda som funkar om man är lång, det man böjer upp gör att du kommer med benen för nära vagnen och stöter i för varje steg.
    *Själv skulle jag inte välja en träbotten.. Det kan ju komma blött eller fukt i vagnen, då blir träet äckligt, på "våran" botten finns det dessutom ventilations hål för att undvika mögel osv.
    *Fjädringen kan vara bra att ha om man går på mycket grusväg osv, det spara på chassit. Hoppas jag hjälpte lite!

• enna

Hej! Har nyligen köpt en emmaljunga, just för märkets olika finesser.. Vi tittade på emmaljungas budget vagn, men tyckte att mkt var borttaget som t.ex det du nämnt och vaggningsfunktionen. Sen upplevde vi att de var ett annat "billigare material". Den störtsta orsaken till att vi valde den dyrare vagnen var just träbotten.. Men själva vagnen verkade annars helt okej!!! Vi köpte en emmaljunga duo med böjbart handtag, det funkar för oss som är långa, men det är en smaksak.

Lycka till!

• sarabus

tack tack för tipsen! det får väl bli en sväng till till barnvagnsaffären och titta igan i helgen : )

• Theresé och Mini

Gibbe:
    Vad har du för kärra? Har också en Emmaljunga duo edge och har så mycket myggnät att det räcker åt dig också.. Såg lite för lite ut innan jag kom på att man ska sätta fast med de där snoddarna.
    Kanske jag fått ditt nät också för det räcker ända ner under vagnen om man vill.

• Tintin

Jag har en emmaljunga edge och har inte ångrat det köpet. Vi valde den för att styret var höj- och sänkbart. Styret går även att föra över vagnen så man slipper lyfta runt hela sitt- eller liggdelen. Detta kan vara bra om solen skiner rakt på barnet men jag har inte använt den funktionen så mycket. Tycker att bromsen tar i så det låter när man använder den. Det inbyggda myggnätet fungerar mycket bra för oss. Skönt att slippa komma ihåg att ta med det. Det som kan störa mig med vagnen är den så kallade korgen under vagnen. Det är inte den vanliga nätliknande korgen utan en hel platta vilket gör att det samlas smågrus där. Chassit är ganska tungt och är bred. På stan är det inte alltid man kommer ner för vissa ramper pga av detta. Min vagn har en handbroms istället för broms nere vid hjulen. Hade jag valt hade jag hellre haft en broms nere vid hjulen, handbromsen tar inte lika bra. Men jag gillar ändå min vagn! Hoppas att detta hjälpte något.

En sak till! Jag valde en vagn med vanliga hjul, inga lufthjul då min kompis har haft sådana problem med lufthjul som måste pumpas hela tiden, får punktering på osv. Hennes vagn har blivit vind pga att hon kört den när det varit för lite luft i däcken.

• sarabus

Tack tack för tips! Är det någon som har erfarenhet av emmaljungas budget variant?

Svar på tråden bästa barnvagnen?